اینترنت اشیا نظامی (IOMT یا IOBT) چیست؟+[کاربرد های اصلی]

اینترنت اشیا نظامی (IOMT یا IOBT) یکی از زیرشاخه های اینترنت اشیا می باشد که متمرکز در حوزه میدان نبرد است. هرگونه شی را می توان به اینترنت متصل کرد و از طریق آن ها اطلاعات را انتقال داد یا اطلاعاتی که از محیط بدست آورده اند را دریافت کرد، حال همین مورد نیز در میدان نبرد پیاده سازی شده است و تمام وسایل جنگی مانند تانک، هواپیما، تجهیزات جنگی، ماشین ها، افراد و … به اینترنت اشیا متصل شده اند تا نظارت بهتری بر میدان نبرد صورت گیرد.درمبحث جدیدترین اخبار تکنولوژی اینترنت اشیا نظامی را با دو نام اینترنت اشیا IOMT و اینترنت اشیا IOBT می شناسند که در ادامه کاربرد اینترنت اشیا در میدان نبرد و مواررد بیش تری را توضیح خواهم داد.

اینترنت اشیا نظامی (IOMT یا IOBT)-1-

کاربرد اینترنت اشیا در میدان نبرد

کاربرد اینترنت اشیا در میدان نبرد بسیار زیاد است که توضیح همه ی آن ها در این مقاله نمی گنجد اما مهم ترین کاربرد اینترنت اشیا در حمل و نقل تجهیزات جنگی و ارتباط بین افراد به شرح زیر است:

1- تانک های هوشمند: با وصل شدن همه ی تانک ها به اینترنت اشیا، می توان در هر لحظه از زمان تمام آن ها را تحت نظر داشت و اگر برای هر یک مشکلی پیش آمد، سریعا نیروی کمکی را برای موقعیت مورد نظر فرستاد.

2- هواپیماهای هوشمند: با استفاده از اینترنت اشیا نظامی تمامی هواپیما ها می توانند از موقعیت و شرایطی که در آن هستند مطلع شوند و مهم تر از همه این که اگر برای هر هواپیما یا جت جنگی مشکلی پیش آمد، بتوان از راه دور توسط هواپیماهای دیگر یا توسط مرکز، آن را هدایت کرد.

3- جاسوسی و اطلاع از وضعیت دشمن: جهت اطلاع از تجهیزات و تحرکات دشمن، تعدادی Node یا گره که اندازه آن ها بسیار کوچک است را با استفاده از جریان باد یا هواپیمایی دیگر در سطح زمین و میدان نبرد پخش می کنند که تعدا این Node ها بسیار زیاد است. هر یک از آن ها می توانند با جریان باد حرکت کنند و در محیط در حرکت باشند بدون آن که دشمن آن ها را ببیند و این گونه اطلاعات دشمن را گردآوری و به مرکز مربوطه ارسال می کنند.

4- هدایت تجهیزات بدون سرنشین: هواپیماهای جنگی، تانک ها، تجهیزات مختلف و … می توان همگی را به  اینترنت اشیا IOMT یا  اینترنت اشیا IOBT متصل کرد و از راه دور آن ها را کنترل و به میدان نبرد فرستاد. اینگونه جان افراد در برابر خطرات حفظ می شود.

اینترنت اشیا نظامی

ابزارها و تکنولوژی های مورد نیاز جهت ایجاد اینترنت اشیا نظامی

طراحی اینترنت اشیا نظامی در میدان نبرد کار ساده ای نیست و برای این کار می توان از تکنولوژی و ابزارهای زیر کمک گرفت:

  • تمام تجهیزات پایه ای اینترنت اشیا: تمام تجهیزات و امکاناتی که جهت ساخت اینترنت اشیا در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند نیز در اینترنت اشیا نظامی استفاده می شوند.
  • سیستم های هوش مصنوعی: هسته اصلی اینترنت اشیا نظامی، وجود سیستم های هوش مصنوعی جهت انجام وظایف بدون خطا و بدون دخالت نیروی انسانی می باشد.
  • آنتولوژی و سیستم های خبره: آنتولوژی ها و سیستم های خبره شاخه ای از هوش مصنوعی هستند که وظیفه اصلی آن ها شبیه سازی میدان نبرد با استفاده از منطق می باشد. یک آنتولوژی توصیفی از یک پدیده پیچیده (در این جا میدان نبرد شامل تمام اشیا و تجهیزات آن) می باشد و با استفاده از استنتاج هایی که از آن صورت می گیرد می توان از آن به عنوان یک سیستم خبره جهت تصمیم گیری های هوشمند در شرایط حساس استفاده کرد.

کلام آخر

در این مقاله اینترنت اشیا نظامی که زیر شاخه ای از اینترنت اشیا بود را بررسی و کاربردهای آن را نیز لیست کردم. در میدان نبرد از اینترنت اشیا IOMT یا همان اینترنت اشیا IOBT استفاده های زیادی می شود که بکارگیری هوشمند آن در میدان نبرد می تواند تعیین کننده نتیجه جنگ باشد.

ارسال نظر ارزشمندتان

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.