با پردازنده اسنپدراگن، مزایا و معایب آن آشنا شوید+ [آخرین تولیدات]

امروز با معرفی پردازنده اسنپدراگن در خدمت دوستان مخاطبی هستیم. تراشه Snapdragon مجموعه ای از پردازنده ها می باشد که برای استفاده در تلفن های همراه و تبلت ها تولید شده اند. این پردازنده توسط شرکت محبوب کوالکام تولید شده که احتمالا بسیاری از شما نام آن را شنیده اید و همانند پردازنده مدیاتک و پردازنده اینتل قابلیت های متفاوتی دارند.
پردازنده های شرکت کوالکام به صورت گسترده ای در تمام مدل های تلفن همراه، از گوشی های پایین رده گرفته تا پرچم داران برند های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. برای اطلاع از جدید ترین اخبار تکنولوژی با ما همراه باشید.

پردازنده اسنپدراگن، مزایا و معایب آن

معرفی شرکت سازنده پردازنده اسنپدراگن

شرکت کوالکام در حال حاضر بیشتر از 100 شعبه در کشور های مختلف دارد و دفتر اصلی آن در کالیفرنیا واقع شده است. اولین تراشه ی اسنپدراگن در سال 2007 تولید شده و با نام اسنپدراگن QSD8250 به بازار عرضه شد. بعد از آن در سال 2013 کوالکام نسل جدیدی از پردازنده های این خانواده را ارائه داد که نسبت به موارد قبلی بسیار به صرفه تر بودند. این روند همینطور ادامه داشت تا اینکه در سال 2018، کوالکام با ارائه ی پردازنده های اسنپدراگن در لبتاب های ایسوس، اچ پی و لنوو بار دیگر سر و صدای زیادی به پا کرد. در حال حاضر جدیدترین محصول کمپانی کوالکام، پردازنده اسنپدراگن 888 پلاس می باشد که به زودی روانه ی بازار خواهد شد.

انواع پردازنده های اسنپدراگن

کوالکام تراشه های خود را در 4 سری مختلف تولید می کند. سری 200 که اقتصادی ترین تراشه به شمار می رود، در حال حاضر اسنپدراگون 205 را تولید می کند که مبتنی بر فرایند 28 نانومتری است و چند سال پیش معرفی شده است.

این مدل به دو هسته Cortex A7 با قدرت پردازنده 1.1 گیگاهرتز مجهز است که از نظر قدرت در پایین لیست قرار دارد. پردازنده گرافیکی این چیپست Adreno 304 است که 400 مگاهرتز توان دارد و یک تراشه میان رده است.

این چیپ ست یکی از ارزان ترین گزینه هایی است که امکان اتصال 4G را برای تلفن های همراه مقرون به صرفه فراهم می کند. اما اگر نام این مدل را در لیست مشخصات گوشی هوشمند خود مشاهده کردید، به خاطر داشته باشید که دستگاه فقط از پس کارهای روزمره برمی آید. پس نباید انتظار قدرت پردازش بالا یا شروع بازی های سنگین را داشته باشید.

در سری 400 همچنین شاهد استفاده از فرایند 28 نانومتری هستیم، به استثنای Snapdragon 450 که با جدیدترین فناوری 14 نانومتری ساخته شده و قدرتمندترین مدل در این سری است.

در این مجموعه شاهد پشتیبانی از ویژگی های پیشرفته تر از جمله فناوری ارتباطات VoLTE ، صفحه نمایش و دوربین HD و صدای با کیفیت بالاتر هستیم. اما این سری از نظر قدرت پردازش برای تلفن های همراه مقرون به صرفه و ساعت های هوشمند طراحی شده است.

سری 600 تنوع زیادی دارد و در 8 مدل مختلف تولید می شود. این سری برای تلفن های همراه میان رده طراحی شده است. در این سری مدل هایی مانند 650 ، 652 یا 653 به هسته های قدرتمند A72 ، همراه با هسته های کم مصرف A53 مجهز شده اند که مصرف برق بهینه در کنار توانایی انجام عملکردهای نسبتاً سنگین را برای دستگاه تضمین می کند.

 

آشنایی با اسنپدراگن 888

اسنپدراگون 888 اولین تراشه ای است که از هسته Cortex-X1 استفاده می کند. عملکرد هسته حدود 33 برابر بهتر از A78 است و ظرفیت حافظه نهان L1 و L2 دو برابر می شود. همچنین سرعت آن به 2.84 گیگاهرتز می رسد.

در کنار آن یک خوشه یا بخش مبتنی بر سه هسته Cortex-A78 با فرکانس 2.4 گیگاهرتز قرار دارد. همچنین نباید وجود چهار هسته A55 با سرعت 1.8 گیگاهرتز را از نادیده بگیریم. کوالکام همچنین دارای 4 مگابایت حافظه نهان L3 و 3 مگابایت حافظه نهان سیستم برای این پردازنده است. به طور کلی، این پردازنده حدود 25 درصد عملکرد بهتری نسبت به اسنپدراگون 865 دارد و حدود 25 درصد هم از نظر مصرف انرژی بهتر است.

Adreno 660 به عنوان پردازنده گرافیکی Snapdragon 888 عمل می کند که 35٪ عملکرد بهتر و 20٪ انرژی کمتری نسبت به نسل قبلی دارد. این GPU می تواند بازی را با سرعت 144 فریم در ثانیه اجرا کند.

Snapdragon 888 از پردازنده سیگنال ویدئویی سه گانه استفاده می کند، در حالی که تراشه های سری 800 دیگر با ISP دوگانه ارائه می شوند. این ویژگی به گوشی این امکان را می دهد تا همزمان سه فیلم 4K HDR یا سه عکس 28 مگاپیکسلی ضبط کند.

این پردازنده اولین تراشه ای است که از مودم Snapdragon X60 استفاده می کند و برخلاف Snapdragon 865، مودم در تراشه Snapdragon 888 تعبیه شده است. از ویژگی های این مودم 5G می توان به پشتیبانی از امواج میلی متر، فرکانس های زیر 6 گیگاهرتز و حداکثر سرعت بارگیری 7.5 گیگابیت بر ثانیه اشاره کرد.

به طور کلی می توان گفت گوشی های مجهز به این تراشه به خوبی توجه گیمر ها را جلب می کنند و همچنین طول عمر باتری این نوع گوشی ها هم بیشتر است.

ارسال نظر ارزشمندتان

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.