سبکهای هنری در بازی به تمامی جنبههای ظاهری یک بازی اشاره دارد، از جمله شخصیتها، نورپردازی، رنگها و غیره. همانطور که میدانیم، برخی بازیها ظاهر متفاوتی دارند. دو نوع سبک هنری برای بازیها وجود دارد که شامل بازیهای دو بعدی و سه بعدی میشود و هرکدام طرفداران خود را دارند. در اینجا، ما برخی از سبکهای هنری بازیهای ویدیویی سه بعدی را تعریف میکنیم.
سبکهای هنری بازی سه بعدی
بازیهای سه بعدی ده سال پس از بازیهای دو بعدی اولیه وارد بازار شدند. به زودی آنقدر محبوب شدند که بسیاری فکر کردند دوران بازیهای دو بعدی به پایان رسیده است. با این حال، بازیهای دو بعدی همچنان محبوب هستند، اما محبوبیت غافلگیرکننده هنر بازی سه بعدی منجر به بهبود پویا و سریع در بازیهای سه بعدی شد.
نتیجه این بهبود و محبوبیت، رقابت زیادی در بازار بازیهای سه بعدی است.
-
واقعگرایی
-
واقعگرایی خیالی
-
هنر کمپلی
-
نقاشی دستی
-
کارتونی
واقعگرایی
هنگام ایجاد هنر واقعگرا، هنرمند تلاش میکند تا گرافیک را تا حد امکان شبیه به واقعیت نشان دهد. تقریباً تمام پروژههای برتر با این سبک ارائه میشوند. تنظیمات، ژانر و دوره میتوانند متفاوت باشند. واقعگرایی عمدتاً در بازیهای ترسناک و بقا استفاده میشود.
برخی از بازیهای محبوب که با سبک هنر واقعگرایی ساخته شدهاند عبارتند از:
-
رد دد ریدمپشن ۲
-
د لست آو آس پارت II
-
اساسینز کرید
-
سایبرپانک 2077
واقعگرایی خیالی
عواملی که این سبک هنری سه بعدی را از سبک قبلی جدا میکنند، محبوبیت و استقلال آن است. این سبک شامل هرگونه تنظیمات خیالی، علمیتخیلی و استیمپانک است که تولیدکننده بازی میخواهد واقعگرایانه به نظر برسد، اگرچه در دنیای واقعی وجود ندارد.
واقعگرایی خیالی همچنین به عنوان یک سبک هنر بازی موبایلی در نظر گرفته میشود که بیشتر برای ایجاد بازیهای تیراندازی ماجراجویی، کوئستها و بازیهای اکشن/RPG مناسب است. هر بازی که به تنظیمات واقعگرایانه اما غیر واقعی و تخیل بدون محدودیت نیاز دارد، میتواند با استفاده از سبک واقعگرایی خیالی ساخته شود.
این سبک بازیکنان را مشتاق نگه میدارد زیرا همیشه تازه و هیجانانگیز باقی میماند. دراگون ایج و ویچر 3: وایلد هانت از جمله بازیهایی هستند که با سبک واقعگرایی خیالی ساخته شدهاند.
هنر کمپلی
تصاویر کمپلی معمولاً شبیه به یک مجموعه از مثلثها به نظر میرسند. از آنجایی که هر عنصر تصویر به صورت جداگانه در این سبک ایجاد میشود، به دلیل شدت کار بالای آن معروف است. در کمپلی از ضد آلیاسینگ استفاده نمیشود، به این معنی که هر چندضلعی قابل مشاهده است. آنها همچنین از بافتها استفاده نمیکنند و هر چندضلعی را به یک رنگ رنگآمیزی میکنند.
تمرکز در هنر کمپلی بر مواد و شکل مدل و روشنایی صحنه است. تعداد چندضلعیها در این نوع هنر اغلب از یک میلیون فراتر میرود. بنابراین کلمه “کم” در نام به این معنا نیست که اثر هنری تعداد کمی چندضلعی دارد. بازیکنان معمولاً سبک هنری کمپلی را با سایر سبکها مخلوط یا به نحوی تغییر یافته میبینند، نه به شکل خالص آن.
پیچیدگی آثار هنری کمپلی متفاوت است، اما آنها عمدتاً حداقلی و خالص هستند. این سبک هنری است که هنرمندان در تقریباً تمام ژانرها، از تیرانداز تا استراتژی استفاده میکنند، زمانی که بیشترین تاکید بر داستان یا پازل است، نه گرافیک. فایرواچ و واکینگ زامبی 2 از جمله بازیهایی هستند که دارای گرافیک کمپلی هستند.
نقاشی دستی
سبک نقاشی دستی برای نقاشی بافتهای دستی شناخته شده است. هنرمند همه سایهها، نورها، و گاهی اوقات جزئیات کوچک را بر روی بافت بدون استفاده از هندسه میکشد. شاید فکر کنید این روش اکنون محبوب نیست، اما میتوانید آن را در بازیهای محبوبی مانند دوتا و وارکرفت مشاهده کنید.
این سبک بیشتر در بازیهای فانتزی و استراتژی استفاده میشود. به اندازه کافی روشن است تا بازیکن را مشغول کند و به اندازه کافی سبک است تا سختافزار را اضافه بار نکند. این سبک میتواند به سمت کمیکها، کارتونها یا واقعگرایی گرایش پیدا کند اگر با سایر سبکها ترکیب شود. برخی از بازیها با گرافیک نقاشی دستی هالو نایت و گیلد وارز 2 هستند.
کارتونی
سبک هنری کارتونی یا عامیانه شامل گزینههای نقاشی دستی و کمپلی است. گاهی اوقات هنرمندان بافتها را برای چنین گرافیکهایی با دست میکشند و گاهی از بافتها استفاده نمیکنند. ویژگیهای این سبک رنگارنگی، اغراق در تاکیدها، سادگی نسبی و نسبتهای غیراستاندارد است. این سبک شامل بسیاری از زیرسبکها است، معروفترین آنها سبک واکسل است.
واکسل نوعی هنر پیکسلی سه بعدی است که در آن همه چیز از مکعبهای سه بعدی همرنگ تشکیل شده است. این سبک عمدتاً در بازیهای ساده عامیانه، پازلها و بازیهای مخصوص کودکان استفاده میشود. توسعه یک بازی کارتونی بسیار سریع است زیرا توسعهدهندگان نیازی به پایبندی به استانداردهای واقعگرایانه ندارند و گرافیک رنگارنگ و واضح آن یک جذابیت عالی است. برخی از بازیهایی که با استفاده از سبک هنری عامیانه ساخته شدهاند لیتلبیگپلنت و فورتنایت هستند.
سبکهای هنری محبوب برای بازیها
با گذر زمان، محبوبیت سبکهای هنری در بازیها ممکن است تغییر کند، تحت تاثیر روندهای هنر بازی و ترجیحات بازیکنان. با این حال، چندین سبک هنری وجود دارد که در صنعت بازی محبوبیت پیدا کردهاند، مانند:
-
واقعگرایی
-
سایهزنی سلولی
-
هنر پیکسلی
-
کمپلی
-
هنر نقاشی دستی
سبکهای هنری مدرن بازی ویدیویی
در عرصه هنر بازیهای ویدیویی، هنر مدرن شامل طیف گستردهای از سبکهایی است که از اواخر قرن نوزدهم تا اواسط قرن بیستم ظهور کردهاند. در اینجا چند سبک هنری ویدیویی مدرن برجسته آورده شده است:
-
مینیمالیسم
-
پستمدرنیسم
-
پاپ آرت
-
سوررئالیسم
-
اکسپرسیونیسم انتزاعی
چگونه سبک هنری را که برای بازی شما مناسب است انتخاب کنیم؟
در اینجا چند نکته برای انتخاب سبک هنری مناسب بازی شما آورده شده است:
-
به ژانر بازی و مخاطبان هدف فکر کنید. سبکهای هنری خاصی برای ژانرهای مختلف بازی رایجتر یا مورد انتظار هستند. به عنوان مثال، هنر پیکسلی برای پلتفرمهای رترو یا گرافیکهای سایهزنی سلولی برای بازیهای خانوادگی. فکر کنید که چه تصاویری برای بازیکنان هدف شما جذاب خواهد بود.
-
تصمیم بگیرید که چه حال و هوا و فضایی میخواهید ایجاد کنید. یک سبک هنری شاد و کارتونی برای یک بازی غیرجدی یا سرگرمکننده مناسب است، در حالی که یک سبک واقعگرایانه و جدی برای یک بازی جدی یا شدید مناسب است. هنر باید با تن صدا هماهنگ باشد.
-
به مکانیکهای بازی و گیمپلی خود نگاه کنید. هنر باید مکمل باشد و با گیمپلی واقعی تداخل نداشته باشد. به عنوان مثال، تصاویر مینیمالیستی به برجسته کردن مکانیکهای پازل کمک میکنند، در حالی که گرافیکهای غنی به بازیهای کاوشی مناسب هستند.
-
تواناییهای هنری و فنی تیم خود را در نظر بگیرید. از سبکهای هنری که اجرای آنها با منابع شما بیش از حد پیچیده یا چالشبرانگیز است، اجتناب کنید. به دنبال چیزی باشید که قابل دستیابی باشد.
-
بازیهایی با جهتگیریهای هنری که شما تحسین میکنید و فکر میکنید خوب کار خواهند کرد را تحقیق کنید. ببینید چه سبکهایی در حال حاضر درون ژانر شما محبوب هستند. اما فقط کپی نکنید – اسپین خود را روی آن بگذارید.
نتیجهگیری
سبک هنری تمام هنر بصری است که هنگام بازی کردن یک بازی میبینیم. هنر بازی سه بعدی میتواند در چندین سبک مختلف بازی ویدیویی بر اساس ژانر و نوع بازی ایجاد شود. هر سبک هنری در بازیهای ویدیویی مزایا و معایب خاصی را از نظر زیباییشناسی بصری، فناوری و گیمپلی به همراه دارد. همچنین به شدت بر جذب بازی و محبوبیت عمومی آن تأثیر میگذارد. بنابراین، ما به شما توصیه میکنیم که پس از تعیین گیمپلی، ایجاد یک نمونه اولیه اولیه و آزمایش آن، در مورد سبک هنری بازی خود تصمیم بگیرید.
منبع: