چرا صنعت بازی سازی در ایران ضعیف است؟ +[بررسی نقاط ضعف]

کمبود امکانات و محدودیت های تکنولوژی سبب شده که ایران جایگاه چشمگیری در پیشرفت های جهانی نداشته باشد، از چالش ساخت بازی رایانه ای تا نقاط ضعف اینترنت اشیا. متاسفانه صنعت بازی سازی در ایران در مقایسه با سایر زمینه ها بسیار ضعیف است این در حالی است که امروزه صنعت بازی سازی یکی از بخش های بسیار درآمدزا می باشد که کشورهای خارجی با ورود در این باراز، توانسته اند سالانه چندین میلیارد دلار درآمد زایی کنند. البته صنعت گیم دارای پیچیدگی های خاص خودش است و جهت ورود به این بازار بکر در ایران، باید اولا توانایی های لازم را بدست آورد سپس زیرساخت ها و تجهیزات مورد نیاز در دسترس باشند.
خوشبختانه صنعت بازی سازی در کشور ما طی چند سال گذشته با پیشرفت های خوبی مواجه شده است و بازی های نسبتا خوبی نیز به بازار عرضه شده است که نوید بخش آینده خوبی در این زمینه است. همچنین با تاسیس شرکت های مختلف بازی سازی در طی چند سال گذشته، مدیران شرکت ها و افراد حرفه ای به خوبی اهمیت این موضوع را دریافت کرده اند و در حال شتاب دادن به صنعت بازی سازی هستند، در ادامه جدیدترین اخبار تکنولوژی با معرفی دلایل ضعف و راهکار های اساسی بازی سازی با ما همراه باشید.

صنعت بازی سازی در ایران

دلیل ضعیف بودن صنعت بازی سازی در ایران

جهت ساخت بازی های رایانه ای، نیاز به تکنولوژی های پیچیده و افراد متخصص زیادی است که در مقایسه با سایر زیر شاخه های رشته کامپیوتر به مراتب سخت تر است. صنعت گیم جزو آن دسته از بخش هایی است که نیاز به رشته ها و تخصص های مختلفی است. مثلا کسی که طراح سایت است یا توسعه دهنده اپلیکیشن های موبایل است، می تواند به تنهایی کار کند اما صنعت بازی سازی اینگونه نیست.
جهت ساخت بازی های رایانه ای به تخصص هایی مانند: هوش مصنوعی، توسعه نرم افزار، سه بعدی سازی، پویانمایی، گرافیست، برنامه نویس موازی و … نیاز است که هر کدام از این بخش ها نیز خودش شامل یک تیم جداگانه است که جمع آوری این افراد با تخصص های گفته شده کمی سخت و دشوار است. علاوه بر این یکی دیگر از علت هایی که باعث شده است تا صنعت بازی سازی در ایران عقب بیفتد و رشد نکند، نبود رشته دانشگاهی در این زمینه است.
مثلا کسی که رشته کامپیوتر می رود می تواند زیر شاخه های نرم افزار، سخت افزار، فناوری اطلاعات و … را انتخاب کند اما تا این لحظه رشته ای با عنوان بازی سازی در دانشگاه ها وجود ندارد یا اگر هم وجود داشته باشد تعداد دانشجویان آن انگشت شمار است. از مهم ترین دلایل ضعیف بودن صنعت گیم در ایران می توان به نبود منابع آموزشی استاندارد اشاره کرد.
امروزه دانشگاه ها ثابت کرده اند که به تنهایی نمی توانند جوابگو نیاز دانشجو باشند از این رو اکثر دانشجویان مشتاق با دسترسی به منابع علمی مانند فیلم های آموزش، کتاب، مقاله و … می توانند دانش تخصص و عملی خود را بالا ببرند که زیاد به دانشگاه وابسته نباشند اما حتی اگر فردی در رشته بازی سازی به دانشگاه برود، به دلیل نبود منابع آموزشی در این زمینه نمی تواند رشد زیادی کند.

صنعت بازی سازی در ایران

راهکارهای شتابدهی به صنعت بازی سازی در ایران

  • تولید منابع آموزشی با کیفیت مانند فیلم های آموزشی، تالیف و ترجمه کتاب های تخصصی.
  • تولید آموزش های تخصصی و عملی در این زمینه یعنی به صورت عملی و در محیط برنامه نویسی بتوان بازی های رایانه ای را ایجاد کرد.
  • همکاری اساتید دانشگاه ها با بخش صنعت و شرکت ها جهت انتقال دانش و آموزش در این زمینه جهت تربیت متخصصین.
  • ایجاد رشته بازی سازی و بها به آن در کشور جهت تربیت نیروی متخصص.
  • همکاری شرکت ها یا دانشگاه های ایران با شرکت ها یا دانشگاه های خارجی جهت بدست آوردن دانش و کسب تجربه در این زمینه.

کلام آخر

درست است که صنعت بازی سازی در کشور ما ضعیف است اما در طی سال های گذشته کارهای خوبی در صنعت گیم اتفاق افتاده است که می تواند نوید بخش آینده ای خوب در این زمینه باشد مانند: تاسیس شرکت های بازی سازی، تربیت متخصصین در این زمینه، تولید چندين بازی حرفه ای و …

 

ارسال نظر ارزشمندتان

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.