بهترین ابزارهای تبدیل صوت به متن در کامپیوتر و گوشی

چگونه صحبت های خود را به متن تبدیل کنیم؟

یکی از جدیدترین ابزارهای کمکی برای تولید کنندگان محتوا استفاده از ابزارهای تبدیل صوت به متن است. در واقع برنامه ها و سایت هایی که به صورت آنلاین گفتار را به نوشتار تبدیل می کنند از قبل هم بوده اند ولی ابزارهایی که هم اکنون در دسترس ما هستند بدون هیچ نقصی این کار را برای ما می کنند.

یعنی به راحتی صحبت کردن مان می توانیم صحبت های خود را به متن تبدیل کنیم. این یکی از جدیدترین تکنیک ها در تولید محتوای متنی می باشد که کار خیلی از نویسندگان را در امر نوشتن راحت کرده است.

در این مقاله از سایت مخاطب قصد داریم آموزش تبدیل فایل صوتی به متن و بهترین نرم افزار تبدیل فایل صوتی به متن برای کامپیوتر رایگان و جدیدترین نرم افزار تبدیل گفتار به نوشتار فارسی را به شما معرفی کنیم.

همینطور در این مقاله هم یک ویدیوی آموزشی از استفاده از یک سایت خوب که به راحتی می توانید گفته های خود را به متن تبدیل کنید را قرار داده ایم.

 

سیر تکاملی نرم افزارهای تبدیل گفتار به نوشتار چگونه بوده است؟

اگر یادتان باشد شرکت های نرم افزاری زیادی طی چند سال اخیر نرم افزارهایی ارائه داده اند که مدعی اند از طریق آن ها به راحتی و بدون نقص می توانید صحبت های خود را به نوشته در کامپیوتر تبدیل کنید.

البته اکثر آن ها سر کاری بود و درست کار نمی کردند. کلی هزینه می کردیم و آخرش هم هیچ فایده ای نداشت. اما امروزه سایت ها و اپلیکیشن های موبایلی و همینطور نرم افزارهای ویندوزی خوبی به بازار آمده اند که بدون نقص تمام صحبت های ما را حتی اگر از کلمات شکسته استفاده کنیم هم به متن تبدیل می کنند و به سادگی می توانیم آن را برای ویرایش بیشتر به نرم افزار ورد انتقال دهیم.

همچنین این ابزارها قادر اند فایل صوتی را هم به فایل متنی تبدیل کنند و این واقعا فوق العاده است. با هزینه های بسیار کمی می توانیم از پس این کار بر آییم. در ادامه نسخه های بومی شده از این ابزارها را به شما معرفی می کنیم تا بیشتر با ساختار و کارکرد آن ها آشنا شوید.

 

تبدیل صوت به متن با سایت speechtexter.com

یکی از بهترین سایت هایی که به راحتی می توانید صحبت های خود را به متن تبدیل کنید سایت speechtexter.com است. این سایت یک سایت خارجی است ولی به خوبی از زبان فارسی نیز پشتیبانی می کند.

به جرات می توان گفت اولین ابزار آنلاینی که بدون هیچ نقصی گفتار را به نوشتار تبدیل می کرد سایت speechtexter بوده است. همینطور اولین سایتی که زبان فارسی را در این موضوع به خوبی پشتیبانی می کند.

تبدیل صوت به متن با speechtexter.com

بعد از ورود به سایت speechtexter.com کافی است ابتدا زبان مورد نظرتان را انتخاب کنید. که البته هنگامی که با آی پی ایران وارد این سایت شوید به صورت اتوماتیک زبان فارسی را تشخیص می دهد و پیشفرض روی زبان فارسی قرار می گیرد.

نحوه تبدیل صوت به متن با سایت speechtexter.com

بعد از انتخاب زبان فارسی باید روی گزینه Start Dictating کلیک کنید.

آموزش تبدیل صوت به متن با سایت speechtexter.com

سپس برای تبدیل صوت به متن آماده شوید. روی دکمه Start کلیک کنید و سپس اعلانی برای شما ظاهر می شود که مبنی بر اجازه دادن به سایت speechtexter برای استفاده از میکروفون سیستم شماست که باید روی Allow کلیک کنید. حالا می توانید صحبت کنید و صحبت های شما به متن تبدیل خواهد شد.

تبدیل صوت به متن speechtexter.com

همچنین می توانید از علایم مشخص مثل دو نقطه ویرگول یا ویگول یا پاراگراف بعدی و … در صحبت های خود (هر جایی از متن خود که لازم باشد) استفاده کنید.

بعد از اینکه صحبت های خود را به متن تبدیل کردید می توانید متن مورد نظرتان را هایلایت کنید و سپس کپی بگیرید و در نرم افزار ورد برای ویرایش های لازم پیست کنید.

البته با کلیک روی آیکون دانلود نیز می توانید فایل متنی خروجی کار خود را نیز دریافت کنید. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید فایل خروجی را هم در قالب فایل ورد و هم در قالب فایل txt به شما ارائه می دهد.

آموزش کار با سایت speechtexter.com

نکته مهم : استفاده از سایت speechtexter برای تبدیل صوت به متن کاملا رایگان است و به صورت نامحدود می توانید هر وقت که دوست داشتید از آن استفاده کنید.

همچنین اگر گاهی اوقات با پیغام No speech was detected. Please try again رو به رو شدید در چنین مواقعی باید اتصال خود را با اینترنت بررسی کنید و سپس دوباره وارد سایت شوید یا صفحه را رفرش کنید.

 

آموزش تصویری استفاده از سایت speechtexter برای تبدیل صوت به متن

 

تبدیل صوت به متن فارسی با گوگل درایو

یکی از بهترین ابزارها برای تبدیل صوت به متن و تایپ صوتی استفاده از ابزاری است که برای اینکار در Google Drive قرار گرفته است. جالب است بدانید گوگل درایو قابلیت تبدیل عکس به متن را هم دارد.

اما اگر می خواهید از گوگل درایو برای تایپ صوتی و تبدیل صحبت های خود به متن فارسی استفاده کنید کافی است بعد ورود به اکانت Google Drive خود روی گزینه ای که در تصویر زیر مشخص شده است کلیک کنید.

تبدیل صوت به متن فارسی با گوگل درایو

بعد از ورود به صفحه Google Doc از منوی Tools روی گزینه Voice Typeing… کلیک کنید.

آموزش تبدیل صوت به متن فارسی با گوگل درایو

سپس میکروفونی در سمت چپ صفحه برای شما نمایش داده می شود. مطابق تصویر زیر ابتدا باید زبان فارسی را انتخاب کنید.

آموزش تبدیل صوت به متن فارسی با google drive

بعد از انتخاب زبان فارسی روی آیکون میکروفون کلیک کنید. سپس اعلانی که بالای صفحه برای شما ظاهر می شود را هم Allow کنید. حالا می توانید با میکروفون خود صحبت کنید.

همانطور که می بینید صحبت های ما تبدیل به متن شده است.

آموزش تبدیل گفتار به متن با گوگل درایو

 

توجه : ابزار تایپ صوتی گوگل درایو بسیار قوی می باشد و حتی با میکروفون خود لپ تاپ تان هم قادر هستید صدای خود را به متن تبدیل کنید.

جالب است بدانید هم اکنون بسیاری از اپلیکیشن ها برای تبدیل صوت به متن از API گوگل درایو استفاده می کنند.

 

تبدیل صوت به متن با سایت iotype.com

یکی از بهترین و بی نقص ترین ابزارهای تحت وب فارسی برای تبدیل گفتار به نوشتار و همچنین تبدیل فایل صوتی به فایل متنی، سایت iotype.com است. سایت iotype بهترین ابزار برای تبدیل صوت به متن می باشد و تست شده توسط تیم مخاطب است.

تبدیل صوت به متن با سایت iotype.com

بعد از ورود به سایت iotype کافی است روی آیکون میکروفون وسط صفحه کلیک کنید و شروع به صحبت کردن کنید. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید صحبت های ما به متن تبدیل شده است.

آموزش تبدیل صوت به متن با سایت iotype.com

یکی دیگر از مزیت های سایت iotype تبدیل فایل صوتی به فایل متنی است. به جرات می توان گفت یکی بهترین ابزارها برای تبدیل فایل صوتی به متن است که کمتر ابزاری از این ویژگی برخوردار می باشد که واقعا بدون نقص از پس این کار بر آید.

تعرفه این سایت برای تبدیل هر یک دقیقه فایل صوتی به متن فقط 1000 تومان می باشد که واقعا می توان گفت به صرفه است.

تبدیل فایل صوتی به متن

همچنین ارائه اپلیکیشن موبایلی برای کاربران موبایلی نیز از دیگر ویژگی های سایت iotype می باشد. به راحتی با دانلود و نصب اپلیکیشن تبدیل گفتار به نوشتار سایت iotype می توانید صحبت های خود را در موبایل تان به متن تبدیل کنید.

دانلود اپلیکیشن تبدیل صوت به متن

سایت iotype به فکر برنامه نویسان دیگر نیز می باشد. به همین خاطر API خود را به صورت عمومی در اختیار توسعه دهنگان دیگر قرار داده است تا آن ها نیز بتوانند از هسته نرم افزار iotype برای استفاده از آن در دیگر برنامه ها و اپلیکیشن ها استفاده کنند.

نکته مهم : به جرات می توان گفت سایت iotype یکی از بهترین سایت های تبدیل گفتار به نوشتار می باشد. اما باید بدانید این ابزار رایگان نیست و تعرفه های استفاده از آن را می توانید در سایت مشاهده کنید.

برای تست می توانید 100 کلمه را به نوشتار تبدیل کنید که می توان گفت دقت بسیار بالایی دارد و تاکنون نقصی در آن مشاهده نشده است.

 

نرم افزار تبدیل گفتار به نوشتار فارسی نویسا

یکی دیگر از نرم افزارهای تحت ویندوز که شما را در تبدیل صوت به متن یاری می کند نرم افزار تبدیل گفتار به نوشتار فارسی نویسا می باشد.

این نرم افزار نخستین نرم افزار تایپ گفتاری فارسی محسوب می شود که طی چند سال اخیر نقص های آن بر طرف شده است و هم اکنون به عنوان یکی از بهترین نرم افزارهای تبدیل گفتار به متن می توان از آن استفاده کرد.

نرم افزار تبدیل گفتار به نوشتار فارسی نویسا

نرم افزار تبدیل گفتار به نوشتار فارسی نویسا در سه نسخه حرفه ای، پیشرفته و جامع برای کاربران علاقه مند ارائه می شود.

از ویژگی های نرم افزار تبدیل صوت به متن نویسا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت بسیار بالا در تبدیل گفتار به نوشتار
  • استفاده از آن در دیگر نرم افزارهای ویرایش متنی
  • استفاده از آن در شبکه های کامپیوتری به صورت مشترک
  • استفاده از علایم نگارشی خاص
  • تبدیل فایل صوتی به فایل متنی با درصد خطای بسیار پایین
  • حساسیت بسیار پایین در گفتار گوینده
  • پشتیبانی از دستورهای گفتاری
  • پشتیبانی و پاسخگویی حرفه ای

 

 

اگر قصد دارید از نرم افزار تبدیل گفتار به نوشتار نویسا استفاده کنید برای خرید نسخه های مورد نظرتان کافی است به سایت asr-gooyesh.com مراجعه کنید.

 

پیشنهاد می کنیم مقاله ساده ترین راه تبدیل Pdf به عکس با فتوشاپ و سایتهای آنلاین را هم بخوانید.

 

تبدیل صوت به متن فارسی در اندروید و IOS

اگر قصد دارید گفتار خود را به متن در گوشی موبایل خود تبدیل کنید نگران نباشید چون اپلیکیشن های مربوط به تبدیل صوت به متن در موبایل هم وجود دارند. در این قسمت قصد داریم بهترین نرم افزار تبدیل فایل صوتی به متن فارسی برای اندروید را به شما معرفی کنیم.

برای این کار کافی است وارد اپلیکیشن بازار شوید و عبارت “تبدیل صوت به متن” را جست و جو کنید. چندین اپلیکیشن خوب برای تبدیل گفتار به نوشتار به شما نشان داده می شود.

در این قسمت قصد دارم دو اپلیکیشن خوب و رایگان برای تبدیل صوت به متن را در اندروید و آی او اس به شما معرفی کنیم.

 

اپلیکیشن اول : تبدیل گفتار به متن

اپلیکیشن تبدیل گفتار به متن از توسعه دهنده اپ ایرن است که به راحتی توسط این اپلیکیشن رایگان می توانید صحبت های خود را در گوشی تان به متن تبدیل کنید.

تبدیل گفتار به متن

کار با این اپلیکیشن بسیار آسان است و فقط کافیه بعد از باز کردن اپلیکیشن روی آیکون میکروفون کلیک کرده و شروع به صحبت کردن کنید. سپس مشاهده می کنید که صحبت های شما چگونه به متن تبدیل خواهد شد.

 

اپلیکیشن دوم : تبدیل صدا به متن، تایپ صوتی

تبدیل صدا به متن، تایپ صوتی

این اپلیکیشن هم رایگان می باشد و شما می توانید از آن در گوشی همراه تان برای تبدیل صدا به متن و همینطور تایپ صوتی استفاده کنید. از بهترین اپلیکیشن های موبایلی در زمینه تایپ صوتی می باشد که از API گوگل برای تبدیل گفتار به نوشتار استفاده می کند.

 

تبدیل صدا به متن فارسی در تلگرام

در تلگرام نیز توسط ربات های تلگرامی می توانید صدای خود را به متن تبدیل کنید. برای اینکار باید از ربات تلگرامی voicybot که کار اصلی اش تبدیل صوت به متن است استفاده کنید.

پس از ورود به ربات voicybot مثل دیگر ربات ها برای شروع کار باید روی دکمه start کلیک کنید.

تبدیل صدا به متن فارسی در تلگرام

سپس برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دستورات کار با این ربات باید روی help کلیک کنید.

آموزش تبدیل صدا به متن فارسی در تلگرام

حالا به شما دستورات لازم جهت استفاده از ربات ارائه می شود. برای انتخاب زبان برای تبدیل صوت به متن باید روی دستور Language کلیک کنید.

تبدیل صدا به متن فارسی در ربات تلگرام

سپس با کلیک روی دکمه فلش به دنبال گزینه Persian بگردید و روی آن کلیک کنید.

تبدیل صدا به متن در تلگرام

حالا با استفاده از میکروفون تلگرام صدای خود را ضبط کنید. هرچه که می خواهید به متن تبدیل کنید را در میکروفون خود بگویید.

بهترین ربات تلگرام برای تبدیل صوت به متن

همانطور که می بینید فایل صوتی ما تبدیل به متن شده است.

ربات تلگرام برای تبدیل صوت به متن

استفاده از ربات تلگرامی voicybot برای تبدیل صوت به متن فارسی هم گزینه خوبی برای کاربران محسوب می شود. اما اگر می خواهید تبدیل گفتار به نوشتار حرفه ای را تجربه کنید و محتوای شما طولانی است استفاده از این ربات به هیچ وجه پیشنهاد نمی شود.

 

جمع بندی و پایان

در این مقاله سعی کردیم بهترین ابزارها برای تبدیل صوت به متن و حتی تبدیل فایل صوتی به فایل متنی را به شما معرفی کنیم. اگر می خواهید از ابزار مطمئنی برای تبدیل گفتار به نوشتار استفاده کنید پیشنهاد ما سایت ایرانی iotype.com است.

هرچند که تمام سایت ها و اپلیکیشن های معرفی شده در این مقاله جزء بهترین ها در تبدیل صوت به متن هستند و انتخاب را به عهده خودتان می گذاریم.

امیدواریم از این مقاله هم استفاده کافی را ببرید. اگر شما هم ابزار یا روش جدید برای تبدیل گفتار به نوشتار می شناسید لطفا در قسمت کامنت های همین بخش به ما و دیگر دوستان معرفی کنید.

 

1 نظر
  1. سمانه حسن زاده می گوید

    با سلام ممنون از مقاله
    من در بین موارد فوق از فقط سایت iotype.com موفق به استفاده شدم که بسیار بسیار دقیق است.
    همچنین علایم نگارشی هم در ای او تایپ قابل اضافه کردن است یعنی مثلا شما میگویید ویرگول برای شما ، تایپ می کند و برای من که شغل تایپ دارم مانند معجزه است.

ارسال نظر ارزشمندتان

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.