محافظ صفحه گوریلا گلس چیست+( نقد و بررسی کامل )

احتمالا همه ی شما نام گوریلا گلس را بارها شنیده اید. محافظ صفحه گوریلا گلس یک فناوری در گوشی های هوشمند و تبلت ها می باشد که مقاومت شیشه را در برابر خط و خش و ضربات افزایش می دهد. امروزه در بسیاری از تلفن های همراه و حتی دستگاه های پخش از این فناوری استفاده می شود و دلیل آشنا بودن آن برای شما هم همین است.

محافظ صفحه گوریلا گلس Gorilla Glass)) توسط کمپانی کورنینگ Corning)) ساخته شده و در انواع گوشی های موبایل و تبلت ها مورد استفاده قرار می گیرد. ورود این فناوری به بازار تلفن های همراه سر و صدای زیادی به پا کرد و هم اکنون اکثر افراد در هنگام خرید تلفن همراه در مورد برخورداری از پوشش گوریلا گلاس از فروشنده سوال می پرسند.

محافظ گوریلا گلس از جنس آلومینوسیلیکات قلیایی ساخته شده و برای تولید آن از فناوری خاصی استفاده می شود. بارزترین ویژگی این محافظ مقاومت زیاد در برابر شکنندگی و خراش است.

میزان مقاومت گوریلا گلس به عوامل مختلفی مثل ضخمات آن بستگی دارد که باید در هنگام خرید به آن ها دقت کنید. در ادامه جدید ترین اخبار تکنولوژی قصد داریم انواع نسخه های گوریلا گلس را به شما معرفی می کنیم که با تفاوت های آن آشنا شوید.

محافظ صفحه گوریلا گلس

نسخه اول گوریلا گلس

اولین نسخه Gorilla Glass بین سالهای 2005 و 2006 تولید شد. اما نمایش بزرگ و واقعی این فناوری، با روی کار آمدن آیفون بود. اپل اولین نسل تلفن های هوشمند خود را در سال 2007 معرفی کرد. در هنگام معرفی آیفون اولیه، فناوری Gorilla Glass به کار رفته در این محصول منجر به ضخامت صفحه نمایش تا 1.5 میلی متر شد. نمایشگر اولین آیفون با لایه ای مقاوم در برابر روغن پوشانده شد تا اثر انگشت و لکه های سطح صفحه به حداقل برسد.

البته آیفون تنها تلفن هوشمندی نبود که دارای لایه Gorilla Glass بود. کورنینگ همچنین اولین نسل از فناوری خود را در حدود 250 نوع دستگاه مختلف معرفی کرد.

 

نسخه دوم گوریلا گلاس

در سال 2012، کورنینگ فناوری نسل دوم Gorilla Glass CES را معرفی کرد. در این نسخه مقاومت این فناوری برابر با نسل قبلی بود. تفاوت در این است که این بار ضخامت لایه شیشه ای گوریل ها کاهش یافت. نسل دوم این فناوری 20٪ نازک تر از نسخه اول است. کورنینگ در آزمایشات آزمایشگاهی خود فشار 50 کیلوگرم به لایه Gorilla Glass 2 وارد کرد؛ بدون خراشیدن یا شکستن آن.

در همان سال گوریلا گلس در بیش از 600 میلیون دستگاه مورد استفاده قرار گرفت. از آنجا که این نسخه از نسخه قبلی نازک تر است، تولیدکنندگان مختلف ممکن است مدل هایی با ضخامت کم و سبک تر از تلفن های هوشمند خود ارائه دهند. گفتنی است که در نمایشگر دو گوشی هوشمند Google Nexus 4 و Samsung Galaxy S3 از فناوری Gorilla Glass 2 استفاده شده است.

نسخه سوم گوریلا گلس

در نسخه دوم، Gorilla Glass بر کاهش ضخامت تمرکز دارد. اما در نسل سوم این فناوری مقاومت این شیشه در برابر آسیب بیشتر از نسل قبلی است. این نسخه از گوریلا گلس فناوری جدیدی را به نام “مقاومت محلی در برابر آسیب” یا به اختصار NDR معرفی می کند که به شیشه این امکان را می دهد تا خطوط و خراش های عمیق تری را نیز تحمل کند. به گفته کورنینگ ، نسل سوم گوریلا گلس می تواند تا 35٪ از خراش صفحه جلوگیری کند.

 

نسخه چهارم گوریلا گلس

در سال 2014 ، کورنینگ با تغییرات جسورانه نسل جدید Gorilla Glass را معرفی کرد. این شرکت تحقیقی را انجام داد که نشان داد 70٪ از آسیب دیدگی صفحه نمایش گوشی های هوشمند به دلیل سقوط این دستگاه ها رخ داده است. بنابراین شرکت مورد نظر شروع به سرمایه گذاری برای تقویت شیشه خود کرد. Gorilla Glass 4 با تأکید بر ایده مقاومت در برابر سقوط ساخته شد.

در حقیقت طبق تحقیقات آزمایشگاهی، نسل چهارم فناوری Gorilla Glass تا دو برابر قبلی قدرت دارد. واضح است که این فناوری نمی تواند مقاومت در برابر ضربه Moto Shutter Shield Moto Force را داشته باشد. تلفن های هوشمند لیزری سامسونگ گلکسی نوت 5 و ایسوس زنفون 2 از معدود دستگاه هایی هستند که از نسل چهارم فناوری گوریلا گلس استفاده می کنند.

 

نسخه پنجم گوریلا گلس

فناوری Gorilla Glass نسل پنجم کورنینگ با تمرکز بیشتر بر مقاومت در برابر بلایا معرفی شده است. در حقیقت گوریلا گلس 5 در برابر آسیب های مختلف چهار برابر بهتر از نمونه قبلی خود عمل کرد. به گفته کورنینگ، براساس آزمایشات آزمایشگاهی انجام شده توسط این شرکت، نسل پنجم Gorilla Glass کاملاً در برابر سقوط از ارتفاع 1.6 متری مقاوم است. علاوه بر این، شرکت مورد نظر اطمینان می دهد که فناوری Gorilla Glass 5 در 80٪ موارد از سقف یک متر روی سطوح بسیار سخت می تواند از شکستن صفحه جلوگیری کند.8

ارسال نظر ارزشمندتان

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.