بهترین مدل لنز دوربین عکاسی در سال ۱۴۰۰+[کیفیت عالی]

این روز ها صنعت عکاسی پیشرفت های زیادی کرده است و ریز و درشت شاهد تغییرات مختلف بودیم. با پیشرفت دوربین ها روز به روز لوازم جانبی آنها از اهمیت بیشتری برخوردار می شود. در بین تمام لوازم جانبی دوربین های عکاسی لنز دوربین یکی از مهم ترین ها به حساب می آید. لنز ها در کیفیت عکس تاثیر بسیار زیادی می گذارند و می توانند به تنها نتیجه نهایی کار را تغییر دهند. تا جایی که حتی قیمت یک لنز از قیمت یک دوربین عکاسی نیز بیشتر می باشد و این قیمت بیشتر به دلیل تاثیر و نقش مهمی است که لنز ها در کیفیت و خلق عکس ایفا می کنند. دقیقا به همین دلیل در این مطلب قصد دارم تا به معرفی بهترین لنز دوربین عکاسی بپردازم.

برای اینکه بتوانید یک لنز خوب برای خود بخرید ابتدا باید به نیاز خودتان توجه داشته باشید. در گذشته بیشتر عکاسان حرفه ای مجموعه ای از لنز های مختلف را همراه خود داشتند اما این روز ها به لطف گران شدن لنز ها دیگر این امر ممکن نیست. بنابراین بهتر است ابتدا خودتان بدانید دقیقا به چه لنزی و با چه مشخصاتی نیاز دارید.

بهترین لنز دوربین عکاسی Canon-EF-50mm

بهترین لنز دوربین عکاسی در بازار ایران

لنز دوربین ها با توجه به شرکت سازنده دوربین، نوع دوربین و… در دسته ها و انواع و اقسام بسیار زیادی در بازار موجود می شوند که قطعا برسی و پرداخت به همه آنها ممکن نیست. به همین دلیل من تصمیم گرفتم تا بهترین لنز های شرکت های مطرح مانند نیکون و کانن و… را در ادامه به شما معرفی کنم.

بهترین لنز دوربین کانن:

شرکت کانن یکی از بهترین و معروف ترین شرکت ها در عرصه تولید دوربین های عکاسی به حساب می آید. این شرکت در زمینه تولید لنز دوربین نیز فعالیت بسیار خوبی داشته است و انواع و اقسام لنز های مختلف را تولید و وارد بازار کرده است. در ادامه چندتا از بهترین لنز دوربین عکاسی برای دوربین های کانن را به شما معرفی میکنم.

لنز کانن مدل EF 50mm f/1.8 STM

لنز کانن مدل EF 50mm f/1.8 STM

مشخصات لنز کانن مدل EF 50mm f/1.8 STM:

وزن: 160 گرم
فاصله کانونی: 50 میلی متر
دیافراگم: f/1.8
نوع موتور فوکوس: مرحله ای
میدان دید قطری: 46 درجه

یکی از پر کاربرد ترین و محبوب ترین لنز ها برای دروبین های عکاسی، لنز 50 میلی متر می باشد که کاربرد بسیاری دارد و بسیاری از آن استفاده می کنند. این لنز دارای فاصله کانونی 50 میلی متر و نسبت کانونی f/1.8 می باشد که می تواند تصاویر خوب با شارپنس و کیفیت بالایی را به ثبت برساند.  این لنز قابلیت زومی ندارد که بتوانید از آن استفاده کنید و اگر به دنبال یک لنز برای زوم هستید گزینه های دیگر می تواند بسیار بهتر است. این لنز کانن موتور فوکوس stm استفاده می کند که سرعت فوکوس بسیار بالاتری دارد و صدای بسیار کمی دارد. به همه اینها قیمت مناسب و قابل استفاده بر روی دوربین های فول فریم و کراپ فریم کانن را اضافه کنید تا متوجه ارزش نهایی این لنز شوید.

اگر صاحب یک دوربین کانن هستید و به دنبال یک لنز معمولی با قیمت مناسب هستید لنز ef 50mm می تواند یک گزینه خوب برای شما به حساب بیاید.

نقاط قوت:

کیفیت بالا

قدرت فوکوس اتوماتیک خوب

فوکوس سریع

دیافراگم 1.8

کیفیت خوب عکاسی در همه شرایط نوری

بوکه گرد

قیمت پایین

نقاط ضعف:

نداشتن لرزشگیر

نظر خریداران درباره‌ی لنز کانن مدل EF 50mm f/1.8 STM:

نظر خریداران درباره‌ی لنز کانن مدل EF 50mm f/1.8 STM

مشاهده قیمت بهترین لنز دوربین در دیجی کالا

یک کلام؛ عالیه؛ بی‌نظیره. خیلی خوبه. حتما امتحانش کنین. تقریبا هر لنزی رو بخواین بخرین باید کلی هزینه کنین؛ چه برسه به یک لنز عالی؛ این لنز یکی از بهترین های انتخاب هر عکاسی میتونه باشه. کیفیت عکس ها به نظر من بیشتر بستگی به مهارت خود شما داره؛ این لنز با F 2.8 بالاترین شارپنس و کیفیت رو بهتون میده. رو نقطه فوکوس دقت کنین و اینکه این لنز لرزشگیر نداره موقع فوکوس خیلی مهمه که دستتون نلرزه و چون بوکه خیلی قوی داره، شاید بهتره از سایر نقاط فوکوس دوربین (بغیر مرکزی) بیشتر استفاده کنین تا فوکوس با نقطه مرکزی و تغییر دادن زاویه دوربین. یه چیز دیگه؛ صدای فوکوس لنز خیلی حس خوبیه.
پیشنهاد می کنم این مطلب را بخوانید: بهترین دوربین های عکاسی در بازار ایران

لنز کانن EF 85mm f1.4L IS USM

لنز کانن EF 85mm f1.4L IS USM

مشخصات لنز کانن EF 85mm f1.4L IS USM:

فاصله کانونی: 85 میلی متر
دیافراگم: f/1.4
وزن: 950 گرم
قابلیت فوکوس خودکار و دستی: دارد

یکی از بهترین لنز دوربین کانن که برای عکاسی پرتره بسیار گزینه مناسبی می باشد. این لنز با فاصله کانونی 85 میلی متری می تواند تصاویری بسیار واضح و شفاف را به ثبت برساند و به لطف دیافراگم f1.4 عمق میدان تصویر کاهش یافته و بک گراند به خوبی تارک و مات می شود. فاصله کانونی 85 میلی متر و دیافراگم f1.4 در کنار هم یک ترکیب بسیار عالی به حساب می آیند که ارزش این لنز را بسیار بالا بردند.

تمام قابلیت های این لنز به همه جا ختم نمی شود. المان GMo Aspherical باعث شده تا خطاهای کروی در این لنز به حداقل برساند و تصاویر با بالاترین میزان شفافیت ثبت می شوند. همچنین این لنز از یک موتور فوکوس usm استفاده می کند که سرعت بسیار بالایی دارد و به لطف الگوریتم های جدید آن می تواند بدون صدا و با دقت بالا به صورت خودکار بر روی سوژه فوکوس کند.

دیافراگم این لنز 9 تیغه دایره ای بوده که بوکه های بسیار نرمی را بر روی تصویر ثبت می کند. همچنین قابلیت باز شوندگی دیافراگم می تواند دیافراگم را از 1.4 به 32 تغییر دهد که این خود یک ویژگی  فوق العاده به حساب می آید. البته وزن این لنز حدود 1 کیلوگرم می باشد که واقعا زیاد است.

نقاط قوت:

دامنه بازشدگی دیافراگم

برخورداری از المان GMo aspherical

دیافراگم 9 تیغه ای

دارای لرزشگیر تصویر

موتور فوکوس usm

نقاط ضعف:

وزن بالا

قیمت گران

این لنز را می توان به عنوان بهترین لنز برای عکاسی پرتره برای دوربین های کانن معرفی کرد.

لنز کانن مدل 250-55 F/4-5.6 IS STM

لنز کانن مدل 250-55 F/4-5.6 IS STM

مشخصات لنز کانن مدل 250-55 F/4-5.6 IS STM:

وزن: 375 گرم
فاصله کانونی: 55-250 میلی متر
نوع مانت لنز: EF-S
موتور فوکوس: STM
مخصوص دوربین های: کانن

این لنز شرکت کانن یک لنز زوم تله به حساب می آید. فاصله کانونی آن از 55 میلی متر شروع و تا 250 میلی متر ادامه می یابد. همچنین دیافراگم خوب و موتور فوکوس STM به آن اجازه می دهد تا در کمترین زمان ممکن و با صدای بسیار کمی بر روی سوژه ها فوکوس کند و عکس های بسیار با کیفیت و واضح ای را به ثبت برساند.

این لنز دارای سیستم زوم چرخشی و لرزشگیر تصویر می باشد. دیافراگم آن 7 تیغه ای و میدان دید آن 27.8-6.3 درجه می باشد. این لنز در همه جا کاربرد ندارد و نمی توان به عنوان یک لنز همیشگی روی ان حساب کرد. اما می تواند در کنار یک لنز 18-55 نیاز شما را برطرف کند. به نسبت قیمت خود برای عکاسان حرفه ای و نیمه حرفه ای گزینه خوبی به حساب می آید.

نقاط قوت:

شارپنس خوب

زوم مناسب

لرزشگیر مناسب

وزن متوسط

کیفیت اپتیکی مناسب

نقاط ضعف:

جنس بدنه چندان عالی نیست

شکل ظاهری ساده

نظر خریداران درباره‌ی لنز کانن مدل 250-55 F/4-5.6 IS STM:

نظر خریداران درباره‌ی لنز کانن مدل 250-55 F/4-5.6 IS STM

این لنز برای هر کاری به دردتون میخوره. چه کار حرفه ای، چه تفریحی. از این لنز توی همه کارام استفاده میکنم(بیشتر پرتره) و مطمئن باشید سرعت بالای فوکوس و بی صدا بودنش شمارو حیرت زده میکنه. مخصوصا لرزشگیرش در عکاسی در تله ترین حالت ممکن کاملا موثره و کمک میکنه از فاصله ی دور عکس های خیلی خوبی بگیرید.

لنز کانن Canon EF-S 10-18mm f/4.5–۵٫۶ IS STM

لنز کانن Canon EF-S 10-18mm f/4.5–۵٫۶ IS STM

مشخصات لنز کانن Canon EF-S 10-18mm f/4.5–۵٫۶ IS STM:

نوع لنز: زوم
لرزشگیر: دارد
دیافراگم: 4.5-5.6
نوع موتور: STM
وزن: 240 گرم

تا به اینجا یک لنز برای عکاسی معمولی، یک لنز برای عکاسی پرتره و… به شما معرفی کردیم. حالا قصد دارم تا یک لنز زوم از شرکت کانن معرفی کنم. این لنز دارای فاصله کانونی 10 تا 18 میلی متر می باشد که برای عکاسی در طبیعت یک گزینه خوب می باشد. به کمک این لنز می توانید تصاویر واید بسیار خوبی را به ثبت برسانید.

طراحی و ساختار نیز از دیگر ویژگی های این دوربین به حساب می آید. ابعاد کوچک و وزن کم باعث شده تا حمل و نقل و جا به جایی آن بسیار ساده باشد. در این لنز از یک سیستم تثبیت کننده نوری استفاده شده است که می تواند اثر لرزش دستان شما را به تا چهار استاپ کاهش دهد. به همه اینها کنتراست خوب و میزان اعوجاج بسیار پایین را اضافه کنید. این لنز از یک متور فوکوس STM استفاده می شود که می تواند در فیلم برداری و عکسی ها شما را سرافراز کند و فوکوسی خودکار و سریع را به شما ارائه دهد. این تمام ماجرا نیست. دیافراگم 7 تیغه ای با محدوده 4.5 تا 5.6 به شما اجازه عکاسی بهترین در تغییرات نور را می دهد.

نقاط قوت:

موتور فوکوس STM

دارای لرزشگیر تصویر

وزن پایین

قیمت ارزان

مناسب برای دوربین های APS-C

شارپنس مناسب

سوپر واید

نقاط ضعف:

بدنه ضعیف

نظر خریداران درباره‌ی لنز کانن Canon EF-S 10-18mm f/4.5–۵٫۶ IS STM:

نظر خریداران درباره‌ی لنز کانن Canon EF-S 10-18mm f/4.5–۵٫۶ IS STM

مشاهده قیمت بهترین لنز دوربین در دیجی کالا

 لنز سوپر واید با شارپ عالی در محدوده قیمت مناسب. برای بادی کانن70دی گرفتم و عکسهای خوبی باهلش تونستم ثبت کنم. تنها تفاوت با لنز 10-22 کانن که برای سنسور aps-c ارائه شده اند اینه که کیفیت ساخت 10-22 بیشتره و فلر نور خوشیدش هم کمتره. اما لنز 10-18 شارپ بیشتر و قیمت مناسب تری داره به علاوه موتور stm که برای فیلمبرداری مناسب تره و دارای لرزه گیره که برای عکاسی با سرعت شاتر پایینتر بدون سه پایه و در نور کم مناسبه

شاید این مطلب برایتان جالب باشد: بهترین مدل دوربین عکاسی کانن

بهترین لنز دوربین نیکون:

یکی از سر سخت ترین رقیبان کانن شرکت نیکون می باشد که دوربین هایی با تنوع بالای را وارد بازار کرده و توانسته تا به الان در این عرصه نام و اعتباری برای خود دست و پا کند. در ادامه 3 تا از بهترین لنز دوربین عکاسی برای دوربین نیکون را به شما معرفی می کنم.

لنز نیکون 50mm f/1.8G AF-S

لنز نیکون 50mm f/1.8G AF-S

مشخصات لنز نیکون 50mm f/1.8G AF-S:

وزن: 230 گرم
فاصله کانونی: 50 میلی متر
موتور فوکوس: SWM
قابلیت زوم: ندارد

یک لنز مناسب مناسب با فاصله کانونی 50 میلی متر از شرکت نیکون که یک انتخاب خوب برای عکاسی پرتره به حساب می آید. این لنز برای دوربین های DSLR  و فول فریم (مانت FX) شرکت نیکون ساخته شده است. به علت داشتن عمق میدان مناسب و دیافراگم و فاصله کانونی خوب این لنز را می توان برای عکاسی نیمه حرفه ای و خلق اثار فوق العاده پرتره مناسب دانستند.

دیافراگم این لنز می تواند تصاویری بسیار جذاب برای شما خلق کند و با ایجاد بوکه مناسب به خوبی سوژه شما را از پس زمینه جدا و تصویری خارق العاده را به ثبت برساند. در این لنز از ویژگی AFS استفاده شده است که به معنی فوکوس خودکار بی صدا می شود.

از این لنز نیکون می توان بر روی دوربین های کراپ فریم نیز استفاده کرد اما فاصله کانونی آن تا 75 میلی متر افزایش می یابد. وزن کم آن نیز باعث شده تا در یک گزینه مناسب برای عکاسی در هنگام سفر به حساب بیاید.

نقاط مثبت:

وضوح عالی

فاصله کانونی مناسب

بوکه خوب

شارپنس خوب

وزن کم

نقاط منفی:

قیمت کمی بالا

فوکوس خودکار نسبتا ضعیف

این لنز یک گزینه ارزان قیمت و با کیفیت برای دوربین های نیکون به حساب می آید.

نظر خریداران درباره‌ی لنز نیکون 50mm f/1.8G AF-S:

نظر خریداران درباره‌ی لنز نیکون 50mm f/1.8G AF-S

دوستان بنده دیروز این لنز به دستم رسید و برای عکاسی پرتره زدم بیرون و از دوستام عکس گرفتم وقتی عکس ها رو دیدم خشکم زد.بسیار شارپ بودن عمق میدان کم به لطف دیاف 1.8 و 50mm بودنش عکس ها بسیار زیبا میشدن بنده لنز رو روی دوربین d5300 انداختم و بسیار راضی بودم.

لنز دوربین نیکون مدل 85mm F/1.8G AF-S

لنز دوربین نیکون مدل 85mm F/1.8G AF-S

مشخصات لنز دوربین نیکون مدل 85mm F/1.8G AF-S:

وزن: 350 گرم
فاصله کانونی: 85 میلی متر
نوع موتور فوکوس: SWM
میدان دید: 28.5 درجه
مانت لنز: FX

نیکون نیز مانند کانن لنز های مختلفی را در دسته بندی های مختلفی تولید کرده است. این لنز یکی از بهترین های تله فوتو نیکون می باشد که فاصله کانونی 85 میلی متر و وزن پایین خوب یک انتخاب مناسب می باشد. دیافراگم این لنز f/1.4-16 می باشد که می تواند در شرایط نوری مختلف تصاویری واضح و خوب را به ثبت برسانید. همچنین خیلی راحت می توانید با تغییر عمق میدان لنز تصاویر شارپی را به ثبت برسانید که این ویژگی های در کنار موتور فوکوس خودکار با سرعت بالا و صدای کم و فاصله کانونی 58 میلی متری و بوکه های خارق العاده این لنز یک ترکیب کامل و عالی به حساب می آید.

از دیگر مشخصات این لنز می توان به فیلر 67 یلی متر و دیافراگم 9 تیغه ای و 9 المنت اپتیکی اشاره کرد. اما نداشتن لرزشگیر یک نقطه ضعف به حساب می آید که کمی ارزش خرید محصول را کاهش می دهد. در کل لنز مناسب و خوبی است و می توان روی آن حساب کرد.

نقاط قوت:

فوکوس خوب

وزن پایین

بوکه های خارق العاده

شارپنس عالی

تصاویری شفاف

دیافراگم مناسب

نقاط ضعف:

نداشتن لرزشگیر

کیفیت بدنه متوسط

نظر خریداران درباره‌ی لنز دوربین نیکون مدل 85mm F/1.8G AF-S:

نظر خریداران درباره‌ی لنز دوربین نیکون مدل 85mm F/1.8G AF-S

مشاهده قیمت بهترین لنز دوربین در دیجی کالا

تمام سایت های معروف و تستهای اساسی شارپنس فوقالعاده این لنز رو تایید می کنند. میکرو کنتراست لنزهای سری g بالاست. نداشتن لرزشگیر وزن سبکتر و قیمت پایینتر رو موجب میشه. ویدیوهای تکنیک های مختلف نگهداشتن دوربین، برای بعضی از افراد عملا مشکل رو بر طرف می کنه. تاخیر شاتر، وقتی بگنجه، لرزش رو کم می کنه.

پیشنهاد می کنم حتما بخوانید: بهترین مدل دوربین عکاسی سونی

لنز دوربین نیکون AF-S 24-120mm F/4G ED VR

لنز دوربین نیکون AF-S 24-120mm F/4G ED VR

مشخصات لنز دوربین نیکون AF-S 24-120mm F/4G ED VR:

وزن: 670 گرم
فاصله کانونی: 24-120 میلی متر
مانت لنز: fx
دیافراگم f/3.5-4.5
موتور فوکوس: SWM

این لنز نیکون با فاصله کانونی 24-120 میلی متر یک لنز نیمه گران قیمت اما عالی برای دوربین های فول فریم این شرکت می باشد. دیافراگم f/4.0 این لنز با دهانه 9 تیغه ای و کاملا گرد امکان نوردهی در تمام فواصل را فراهم می کند و می توانید با استفاده پس زمینه تصاویر را تار یا محو کنید.

این لنز از یک موتور فوکوس swm استفاده می کند که بسیار نرم و سریع و بی صدا عمل فوکوس را انجام می دهد. البته این لنز قابلیت فوکوس دستی را دارای می باشد که می توانید در صورت نیاز خیلی ساده و تنها با چرخاندن حلقه فوکوس آن را اعمال کنید. شرکت نیکون برای کامل تر کردن این لنز از یک سیستم لرزشگیر فوق العاده در آن استفاده کرده است که می تواند تاری و لرزش های وارده بر دوربین شما را تا 3.5 استاپ کاهش دهید که نتیجه آن ثبت تصاویری شارپ تر و واضح تر است. یکی از بهترین لنز دوربین عکاسی برای دوربین های نیکون همین لنز می باشد که فاصله کانونی مناسبی دارد.

نقاط قوت:

کیفیت بالا

بازه زوم مناسب

وزن متوسط

لرزشگیر عالی

سیستم فوکوس خودکار مناسب

بوکه های مناسب و عالی

نقاط ضعف:

شارپنس معمولی

مشکلات زیر در استفاده از هود

نظر خریداران درباره‌ی لنز دوربین نیکون AF-S 24-120mm F/4G ED VR:

نظر خریداران درباره‌ی لنز دوربین نیکون AF-S 24-120mm F/4G ED VR

لنز خوب و پر کاربردی هست و کیفیت خوبی داره. هرچند کیفیت لنز هایی مثل 24-70 جدید رو نداره اما مناسب و خوب هست. مخصوصا که از 24 تا 120 میلیمتر رو با کیفیت عکس میگیره. اما کیفیت ساخت و شارپنس نهایی اش فوق العاده و خیلی خیلی خوب نیست. اما میتونه بعنوان یک لنز همه کاره و صرفه جویی مفید باشه.

لنز سیگما مدل 50mm f/1.4 DG HSM Art  (sony)

لنز سیگما مدل 50mm f/1.4 DG HSM Art  (sony)

مشخصات لنز سیگما مدل 50mm f/1.4 DG HSM Art for:

وزن: 815 گرم
فاصله کانونی: 50 میلی متر
مانت لنز: FX
موتور فوکوس: HSM
میدان دید: 46.8 درجه

یک لنز با کیفیت فوق العاده از شرکت سیگما که با ویژگی های خود تبدیل به یکی از بهترین لنز دوربین عکاسی در لیست ما شد. این لنز از خانواده Art می باشد که فاصله کانونی 50 میلی متر با حداکثر بازشوندگی دیافراگم f/1.4 را دارد. این مشخصات به آن قابلیت عکاسی عالی حتی در محیط های کم نور را داده است. شرکت سیگما در ساخت این لنز از اپتیکی پیشرفته ای استفاده کرده است که این اپتیکی از 13 عنصر در 8 گروه مختلف بهره گرفته است. عناصر به کار رفته و دیگر قابلیت ها از جمله پوشش چند لایه عدسی و سیستم های پیشرفته در ساخت آن باعث شده تا کمترین خطا و مشکلاتی از جمله flare و ghosting را در آن مشاهده کنیم.

این لنز قیمت بالایی دارد اما در کنار امکانات آن یک گزینه مناسب به حساب می آید که می توان آن را تحسین کرد.

نقاط قوت:

روشنایی قابل قبول

اتوفوکس عالی

پوشش چند لایه به کار رفته در لنز ها

موتور فوکوس مافوق صوت

دیافراگم 9 تیغه ای

کیفیت ساخت بالا

راهنمای خرید لنز دوربین عکاسی

دنیای لنز ها پیچیده تر از دنیای دوربین های عکاسی می باشد و شاید خیلی از شما اطلاعات چندانی درباره‌ی آن نداشته باشید و به همین دلیل نتوانید تصمیم درستی بگیرید و یک خرید خوب داشته باشید. به همین دلیل تصمیم گرفتن کمی شما را بیشتر با دنیای لنز دوربین عکاسی آشنا کنم.

سازگاری با دوربین شما

اینکه دوربین عکاسی شما با چه لنزی سازگاری دارد در انتخاب نهایی می تواند تاثیر زیادی داشته باشد. دوربین های عکاسی به صورت کلی به دو دسته فول فریم و کراپ فریم تقسیم می شوند. برای دوربین های فول فریم باید از لنز های فول فریم و مخصوص استفاده کنید که قیمت بالایی دارند و برای تهیه آن نیاز به بودجه مناسبی دارید. اما برای دوربین های کراپ فریم می توان از انواع لنز های مختلف استفاده کرد.

قیمت لنز

قیمت یک لنز با توجه به کارایی و کیفیت و نوع آن مشخص می شود. قطعا اگر شما یک دوربین حرفه ای داشته باشید باید هزینه بیشتری برای تهیه لنز آن بکنید تا نتیجه بسیار بهتری بگیرید. اما سعی کنید در هنگام خرید لنز بیشتر به نیاز خود توجه کنید و زیاد قیمت را مدنظر نگیرید. معمولا یک لنز دوربین عکاسی از خود دوربین عکاسی ماندگاری بیشتری دارد و احتمال خراب شدن آن بسیار کمتر است. بنابراین خرید یک لنز با کیفیت می تواند یک استراتژی عالی هم برای کاهش هزینه ها و هم برای افزایش کیفیت عکاسی باشد.

فاصله کانونی

یکی از مشخصات اصلی هر لنز دوربین عکاسی فاصله کانونی آن است که قطعا در مشخصات لنز ها به آن بر خوردید. فاصله کانونی در واقع همان زاویه دید لنز دوربین شماست که می تواند یک اندازه ای از یک قاب تصویر را پوشش دهد.

فاصله کانونی کوتاه تر به شما امکان عکاسی از تصاویری گسترده تر را ارائه می دهد و فاصله کانونی طولانی تر به شما امکان زوم کردن بر روی سوژه مورد نظر را می دهد. البته دوربین همای کراپ فریم زاویه دید محدود تری دارند و به همین دلیل یک لنز با فاصله کانونی 50 میلی متری بر روی یک دوربین کراپ فریم به فاصله کانونی 80 میلی متر تبدیل می شود.

در هنگام خرید بیشتر دوربین های dslr معمولی و نیمه حرفه ای یک لنز 18-55 میلی متری در بسته بندی خود دوربین به شما ارائه می شود که یک لنز با فاصله کانونی معمولی و متوسط به حساب می آید و اگر به دنبال یک لنز با زوم بالاتر یا بهتر هستید می توانید به سراغ دیگر لنز ها بروید. البته همین لنز برای عکاسان مبتدی می تواند گزینه خوبی باشد.

دیافراگم

یکی دیگر از مشخصه های مهم در دوربین های عکاسی دیافراگم است. دیافراگم در واقع به شما این امکان را می دهد که بتوانید میزان تاری صحنه خود را کنترل کنید. دیافراگم را معمولا به صورت عددی از f بیان می کنند. هر چه این عدد بزرگ تر باشد میزان فاصله بیشتری از صحنه واضح است. برای مثال اگر سه سوژه داشته باشید در یک صفحه که هر کدام با فاصله 10 متر از هم قرار دارند. اگر دیافراگم را روی 2.8 تنظیم کنید فقط سوژه اولی مشخص می شود و مابقی سوژه ها به همراه بک گراند تار می شوند. اما اگر این عدد را روی 5.6 تنظیم کنید تصویر شما تا سوژه دوم به صورت شفاف مشخص می شود و بک گراند تصویر تار می شود.

دیافراگم در عکاسی پرتره تاثیر زیادی دارد بنابراین اگر بیشتر قصد عکاسی پرتره دارید باید به این مورد توجه زیادی بکنید.

نوع لنز شما

لنز ها به صورت کلی به دو دسته لنز پرایم و لنز زوم تقسیم می شوند. لنز های زوم به شما این امکان را می دهند تا بدون جا به جا شدن فاصله خود را از سوژه مورد نظر تنظیم کنید و روی سوژه زوم کنید اما لنز های پرایم دامنه دامنه دیافراگم وسیع تری را در اختیار شما قرار می دهند و تصاویری واضح تر را به ثبت می رسانند.

 

مشاهده قیمت بهترین لنز دوربین در دیجی کالا

 

لنز ها انواع و اقسام زیادی دارند و هر لنزی مخصوص یک نوع از دوربین های یک شرکت می باشد. لنز های گوناگونی برای عکاسی پرتره، عکاسی ورزشی، عکاسی از طبیعت و… ساخته شده است که تنوع آنها بسیار زیاد است. در این مطلب به بهترین لنز دوربین عکاسی برای نیکون و کانن و… که شرکت های معروف تری بودند پرداختیم که قیمت مناسب تری داشتند. لنز های دوربین های عکاسی قیمت بالای دارند و بهتر است متناسب با نیاز خودتان آن را انتخاب کنید.

 

ارسال نظر ارزشمندتان

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.