انواع روش های تایپ نیم فاصله در نرم افزارهای تایپ

یکی از مهمترین نکات در نگارش متون رسمی استفاده از نیم فاصله در تایپ متون یا فاصله مجازی است. استفاده از نیم فاصله در متون فارسی چند سالی می­شود که مهم شده است. به همین دلیل از نظر نگارشی باید در تایپ متن های خود از نیم فاصله در جای مشخص خودش استفاده کنید.

شاید شما که هم اکنون در حال خواندن این مطلب هستید ندانید از نیم فاصله در کجاهای متون خود باید استفاده کنید و یا اینکه اصلا ندانید چطور باید نیم فاصله در متون خود ایجاد کنید! معمولا خیلی از دوستان در استفاده از نیم فاصله یا فاصله مجازی در نرم افزار های ورد، اکسل و فتوشاپ مشکل دارند. یعنی نمی دانند چه طور باید نیم فاصله بین کلمات خود ایجاد کنند.

به همین دلیل در این مطلب از سایت مخاطب قصد داریم به طور مفصل در مورد نیم فاصله و کاربرد آن و همچنین نحوه استفاده از آن در نرم افزارهای تایپ متون مثل word صحبت کنیم. پس پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر در مورد نیم فاصله تا انتهای این متن همراه ما باشید.

 

چرا استفاده از نیم فاصله در متون مهم است؟

همانطور که اشاره شده خوانایی متن یکی از مهمترین نکاتی است که در نگارش متون خود باید رعایت کنید. برای ارائه یک متن خوانا با ظاهری زیبا و مناسب برای خوانندگان استفاده از نیم فاصله در بعضی از افعال مضارع استمراری که فاصله بین آن ها وجود دارد ضروری است.

به عنوان مثال استفاده از نیم فاصله در کلمه (می­شود) ضروری است. چون هم باعث زیبایی و خوانایی این کلمه می شود و هم استفاده مکرر و به جا از نیم فاصله در کل متن باعث می شود خواننده در خواندن متن دچار اشتباه نشود و متن دلنشین تر و خواناتر برای او جلوه داده شود.

همینطور یکی از فاکتورهای بسیار مهم سئو در سال 2019 رعایت خوانایی در محتوا است که با استفاده از نیم فاصله می توان تا حدود زیادی خوانایی محتوای متنی را افزایش داد.

 

نیم فاصله چیست؟

نیم فاصله یا Non breaking Space یک فاصله نیمه یا فاصله مجازی بین برخی از کلمات است. این فاصله باعث می شود دو کلمه با فاصله کمتری به هم چسبیده شوند. مثلا به جای استفاده از کلمه آنها بهتر است بنویسیم (آن­ها)

در واقع در بیشتر افعال مضارع مثل می‌شود، می‌رود، می‌خورد، می‌زنند، می‌گویند و کلماتی که جمع بسته می شوند مثل لباس‌ها، نوشته‌ها، کارت‌های و همینطور کلمات اضافی مثل برنامه­ی یا این­که و بسیاری از کلمات دو جزئی یا چند جزئی مثل آموزش­سئو یا کسب­و­کار نیم فاصله مورد استفاده قرار می گیرد.

 

آیا واقعا باید از نیم فاصله استفاده کنیم؟

بله استفاده از نیم فاصله به ویژه در متون رسمی مثل پایان نامه های دانشگاهی، نامه های اداری و بین المللی بسیار مهم خواهد بود. عدم استفاده از نیم فاصله در متن خود معمولا باعث گمراهی خواننده هنگام خواندن و عدم مرتب بودن متن از دید مخاطب شود.

همچنین اگر از نیم فاصله در بسیاری از مواقع استفاده نشود ممکن است معنی و مفهوم آن عبارت با رفتن به خط بعدی تغییر پیدا کند. این هم نکته بسیار مهمی است که خیلی از دوستان به آن توجهی نمی کنند.

 

آموزش استفاده از کاراکتر نیم فاصله در Word

برای استفاده از کاراکتر ویژه نیم فاصله در نرم افزار ورد گار ساده ای پیش رو دارید. روش های استفاده از نیم فاصله در تایپ متون زیاد است و روش هایی که قصد داریم عنوان کنیم مورد استفاده در نیم فاصله در ورد2016، نیم فاصله در ورد 2003، نیم فاصله در ورد 2013 ویندوز 7 و پاورپوینت و فتوشاپ است. حتی در تایپ نیم فاصله در سایت های اینترنتی و هر کجا غیر از این نرم افزارها کاربرد خواهد داشت.

یکی از ساده ترین روش ها برای تایپ نیم فاصله در نرم افزارهای ورد و اکسل و پاورپونت استفاده از کلید های ترکیبی Ctrl + – است. یعنی زمانی که می خواهید فاصله ای بین دو کلمه بیاندازید بعد از تایپ کلمه اول باید از این کلید های ترکیبی استفاده کنید و سپس کلمه یا حرف دوم را تایپ کنید.

روش بعدی برای تایپ کاراکتر نیم فاصله در ورد و دیگر نرم افزارهای تایپ متون استفاده از کلید های ترکیبی Ctrl+Shift+2 است. توجه داشته باشید که هر سه کلید را باید به صورت هم زمان فشار دهید.

 

آموزش استفاده از نیم فاصله در همه جا

روش سوم که از آن می توانید در هر کجایی که دوست داشته باشید از نیم فاصله استفاده کنید استفاده از نرم افزار صفحه کلید استاندارد فارسی است. بعد از نصب و فعال سازی این نرم افزار در ویندوز خود کلید های ترکیبی Shift + Space به عنوان نیم فاصله عمل می کنند.

بعد از دانلود و نصب نرم افزار صفحه کلید استاندار فارسی باید آن را فعال کنید تا در همه جا بتوانید از آن استفاده کنید. برای فعال سازی آن کافی است مراحل زیر را طی کنید:

Control Panel > Region and Language > Keyboard and Language > Change Keyboard

بعد از فعال سازی نرم افزار صفحه کلید استاندارد فارسی می توانید از کلید های ترکیبی Shift + Space برای تایپ نیم فاصله در تمام نرم افزارها و هر محیطی که دوست داشته باشید مثل درج کامنت درون هر وب سایتی استفاده کنید.

 

آموزش اضافه کردن نیم فاصله در ورد 2003 تا 2017

اما بهترین روش برای استفاده از نیم فاصله در نرم افزار ورد فعال سازی نیم فاصله با کلیدهای ترکیبی دلخواه خود است. در بعضی از ورژن های نرم افزار ورد به صورت پیشفرض کاراکتر نیم فاصله فعال نیست. یعنی حتی با استفاده از کلیدهای ترکیبی Ctrl + –  نیز نمی توانید از نیم فاصله در ورد استفاده کنید. اما جای نگرانی نیست.

برای فعال سازی نیم فاصله در ورژن های مختلف نرم افزرهای Word کافی است مراحل زیر را طی کنید:

ابتدا به زبانه insert در نرم افزار ورد بروید و مطابق تصویر روی Symbol و More Symbols کلیک کنید.

نیم فاصله

سپس مانند تصویر زیر به زبانه دوم یعنی Special Characters بروید و گزینه ‍‍ No-Width Optional Break را انتخاب کنید و روی دکمه …Shortcut Key کلیک کنید.

نیم فاصله در ورد

در این صفحه باید کلیدهای ترکیبی خود را برای درج نیم فاصله انتخاب کنید. من از کلید های ترکیبی Ctrl + Space استفاده کردم. بعد از مشخص کردن کلیدهای ترکیبی خود کافی است روی دکمه Assign و سپس روی Close کلیک کنید.

فعال سازی نیم فاصله در word

به همین راحتی می توانید نیم فاصله را در نرم افزار  word فعال کنید. حتی اگر مشکل نیم فاصله در ورد 2016 داشته باشید با این روش حل خواهد شد.

اگر مشکل تغییر فونت بعد از نیم فاصله در ورد 2016 هم دارید در قسمت non-width optional break که کلیدهای کنترلی را می خواهید انتخاب کنید باید نیم فاصله را برای فونت مورد نظر خود ست کنید و سپس روی دکمه Assign کلیک کنید.

 

جمع بندی و پایان

در این مطلب سعی کردیم در مورد نیم فاصله هر چیزی که باید بدانید را به شما بگوییم. تمام روش های عنوان شده برای ایجاد نیم فاصله در تمام نرم افزارها و دیگر محیط های کاری کاربرد خواهد داشت.

اگر شما هم روش جدید و ساده تری برای تایپ کاراکتر نیم فاصله سراغ دارید خوشحال می شویم با ما و دیگر دوستان در میان بگذارید. امیدواریم از این مقاله که از سایت مخاطب به صورت اختصاصی منتشر شده است استفاده لازم را برده باشید.

ارسال نظر ارزشمندتان

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.