راهکار هایی برای جلوگیری از کاهش فروش اینترنتی با رمز دوم پویا

رمز دوم پویا عامل مهمی در کاهش کلاهبرداری های اینترنتی است. که متاسفانه به دلیل عدم اطلاع رسانی صحیح و گسترده در این زمینه و همچنین روند پیچیده و دشواری که بانک ها برای برخورداری از آن ایجاد کرده اند، چندان مورد استقبال قرار نگرفته است.

 

چرا باید از رمز دوم پویا استفاده کنیم؟

امروزه با افزایش خرید ها و تراکنش های اینترنتی رو به رو هستیم. یکی از مسائلی که به معضل و مشکل تبدیل شده است، استفاده از رمز دوم ایستا است. به این صورت که کلاهبرداران اینترنتی با استفاده از فیشینگ، اقدام به سواستفاده از اطلاعات و مبالغ موجود در حساب های مردم می کردند.

همینطور که روند تراکنش های اینترنتی رو به افزایش است، روند کلاهبرداری های اینترنتی نیز هر روز بیشتر می شد. به این صورت که افراد اقدام به ساخت صفحات و درگاه های پرداخت تقلبی، که بسیار شبیه به موارد اصلی بود می کردند. وقتی که مردم وارد این صفحات تقلبی می شدند، قادر به تشخیص تفاوت های میان آن صفحه و صفحه اصلی نبودند.

همین موضوع باعث می شد که به راحتی اطلاعات کارت بانکی خود، از شماره 16 رقمی گرفته تا CVV2، رمز دوم ایستا و تاریخ انقضا را وارد کرده و اقدام به تکمیل فرآیند خرید کنند. کلاهبرداران نیز اطلاعات کارت افراد را به راحتی دریافت کرده و اقدام به سوء استفاده از آن می کردند.

میزان فیشینگ و کلاهبرداری های اینترنتی بسیار افزایش یافته بود و باید برای حل این مشکل راه حلی در نظر گرفته می شد. شکایت های بسیاری در پلیس فتا در ارتباط با کلاهبرداری های اینترنتی ثبت شده است. در نهایت برای حل این معضل و مشکل اساسی رمز دوم از حالت ایستا به حالت پویا (متغیر) تغییر یافت.

 

مشکلات رمز دوم ایستا

همانطور که در بخش قبل اشاره شد، کلاهبرداران اینترنتی به راحتی می توانستند از اطلاعات کارت مردم سوء استفاده کنند و رمز دوم ایستا یکی از عامل های اساسی بود که باعث ایجاد این مشکل شده بود.

در واقع رفته رفته مردم نسبت به خرید ها و تراکنش های اینترنتی گارد می گرفتند. دیگر به راحتی به صفحات پرداخت اینترنتی اعتماد نمی کردند، با اینکه بعضی از آن ها کاملا معتبر بودند. این یک مشکل اساسی بود و برای رفع آن سریع تر باید راه حلی در نظر گرفته می شد.

راه حلی که می تواند کلاهبرداری های اینترنتی را به کمترین حالت ممکن برساند استفاده از رمز دوم پویا است. البته این راهکار خود با مشکلاتی در زمینه پیاده سازی و استفاده نیز همراه است که در ادامه به آن اشاره خواهم کرد. اما در دید کلی یک راهکار بسیار درست و منطقی است ،که سد بزرگی را در مسیر کلاهبرداری های اینترنتی ایجاد می کند و دغدغه و مشکلات مردم را رفع می کند.

 

فعال سازی رمز دوم پویا

برای فعال سازی رمز دوم پویا هر بانک اپلیکیشن مخصوص خود را دارد. شما می توانید اپلیکیشن بانک مربوطه را برای روی تلفن همراه هوشمند خود نصب کنید. سپس به خودپرداز های بانکی مراجعه کنید و مراحل دریافت رمزی که قرار است آن را در اپلیکیشن وارد کنید را طی کنید. در نهایت با دریافت رمز از خودپرداز و وارد کردن آن در اپلیکیشن بانکی خود مراحل فعال سازی را تکمیل کنید.

 

مشکلات رمز دوم پویا برای کسب و کار های اینترنتی

پیش بینی می شد که با روی کارآمدن رمز دوم های پویا، کسب و کار های اینترنتی با مشکلاتی رو به رو شوند. در واقع این مشکل در بخش پرداخت اینترنتی ایجاد می شود. به این صورت که ماهیت استفاده از رمز اینترنتی در واقع یک عمل درست و سنجیده است، اما روندی که بانک های مختلف برای استفاده از آن ایجاد کرده اند، روند دشواری است.

بانک های مختلف با ایجاد اپلیکیشن های متفاوت روند ایجاد رمز دوم پویا و برخورداری از آن را سخت کرده اند. افراد وقتی برای انجام این مراحل اقدام می کنند کمی سردرگم می شوند و گاها از استفاده از آن منصرف می شوند. در حالی که استفاده از رمز دوم پویا یک مزیت است.

البته مشکل ایجاد شده شامل کار همه کسب و کار ها و صفحات پرداخت نمی شود. کسب و کار هایی که مخاطب خاص خود را دارند، مانند دانشگاه هایی که روند دریافت شهریه را دارند، مخاطبانشان اطلاع دارند که باید روند استفاده از رمز دوم پویا را طی کنند، حتی اگر سخت باشد و در نهایت فرآیند ثبت نام خود را تکمیل کنند.

اما مشکل اساسی برای کسب و کارهایی ایجاد می شود که مخاطب آن عموم مردم هستند. چون اکثریت مردم تا زمانی که احساس نیاز به رمز دوم پویا و ضرورت استفاده از آن را حس نکنند، به سراغ آن نمی روند. همین موضوع باعث می شود تا میزان تراکنش های اینترنتی تا حد چشمگیری کاهش یابد.

در ادامه همراه ما باشید تا راهکار هایی موقتی، تا زمان فراگیر شدن رمز دوم پویا به شما ارائه دهیم!

 

روش های حل مشکل رمز دوم پویا در کسب و کار های اینترنتی

  • استفاده از گزینه پرداخت در محل : با استفاده از این روش می توان هزینه محصولات و خدمات خود را در محل و هنگام تحویل آن به افراد، به صورت نقدی یا با استفاده از دستگاه کارتخوان دریافت کنید.
  • استفاده از روش کارت به کارت : با قرار دادن اطلاعات کارت و نام خود در صفحات خرید، از مشتریان بخواهید تا هزینه را برای شما کارت به کارت کنند. البته راه ارتباطی نیز باید برای آن در نظر بگیرید تا با مشتریان در ارتباط باشید.
  • پرداخت از طریق بانک : می توانید از مشتریان درخواست کنید تا با مراجعه به بانک و حواله کردن هزینه مورد نظر و در نهایت اطلاع رسانی به شما روند خرید را تکمیل کنند. البته این روش چندان رایج نیست اما به طور موقتی می توان از آن بهره مند شد.
  • استفاده از چت آنلاین : می توانید با قرار دادن ویژگی چت آنلاین در مرحله قبل از پرداخت اینترنتی و تراکنش آنلاین، مخاطبان خود را به سمت استفاده از سایر روش ها در صورت نداشتن رمز دوم پویا هدایت کنید.
  • تولید محتوا و اطلاع رسانی درست : سعی کنید در این زمینه محتوای آگاه کننده برای مردم ایجاد کنید، تا اول آن ها را به سوی استفاده از رمز دوم هدایت کنید و سپس در صورتی که از آن نیز برخوردار نبودند برای حل موقت مشکل، راه حل های دیگر را پیشنهاد کنید.

 

سبد های خرید رها شده را بررسی کنید!

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، این است که سبد های خرید رها شده را با دقت بررسی کنید و با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید تا اگر مشکل آن ها رمز دوم پویا بود، بتوان با استفاده از روش های دیگر این مشکل را رفع کرد. به این شکل هم شما فروش خواهید داشت و هم نیاز مشتری رفع خواهد شد.

 

جمع بندی

در نهایت سعی کنید که اقدام به فعال سازی و استفاده از رمز دوم پویا به جای رمز دوم ایستا را در برنامه های کاری خود قرار دهید. سریعتر اقدام به انجام روند فعالسازی آن داشته باشید و با اینکار دست کلاهبرداران اینترنتی را از سوءاستفاده از اطلاعات و دیگر موارد کوتاه کنید.

امیدوارم این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد. می توانید برای اطلاع رسانی عمومی این محتوا را برای دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید!

ارسال نظر ارزشمندتان

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.