تفاوت های سوئیچینگ مداری و بسته ای چیست؟

Switch کردن در علم کامپیوتر به معنای انتخاب راه یا راهگزینی می باشد ، یعنی زمانی که شما می خواهید اطلاعاتی را از مبدا به مقصد ارسال کنید در واقع آنها را از مسیری که وجود دارد Switch می کنید. برای انتقال داده از طریق سرویس های مخابراتی و زیرساخت های ارتباطی در شبکه ها دو نوع انتقال وجود دارد:

انتقال اطلاعات به صورت سوئیچینگ مدار ( Circuit Switching ) یا به صورت سوئیچینگ بسته( Packet Switching) که در ادامه انواع سوئیچینگ مدار در شبکه های کامپیوتری و تجهیزات آن را بررسی می کنیم:

 تفاوت های سوئیچینگ مدار ( Circuit Switching ) و سوئیچینگ بسته ( Packet Switching ) در چیست؟

Circuit Switching دقیقا مکانیزمی مشابه خط تلفن قدیمی دارد و شما هر زمانی که می خواهید از خط استفاده کنید باید گوشی را بردارید و شماره مقصد را انتخاب کنید و ارتباط برقرار کنید. این ارتباط صرفا مختص شما می باشد و شما می توانید از پهنای باند موجود و سایر منابعی که در بستر این ارتباط وجود دارد به صورت اختصاصی استفاده کنید و هرگاه که کارتان برای انتقال داده تمام شد ارتباط تلفن یا کانال را قطع کنید .

مزایا و معایب سوئیچینگ مدار

مزایای سوئیچینگ مدار:

پهنای باند مورد استفاده ثابت می باشد.

با توجه به اختصاصی بودن ارتباطات، کلیه داده ها و اطلاعاتی که در خطوط رد و بدل می شود با سرعت بالاتر به مقصد می رسند و شما سرعت ارتباطی بهتری خواهید داشت.

نرخ انتقال داده ثابت می باشد.

نیازی به انتظار برای تعویض داده ندارد.

زمانی که ارتباط طولانی است و داده ها پیوسته هستند انتخاب سوئیچینگ مدار گزینه ی مناسبی می باشد.

 معایب سوئیچینگ مدار

به دلیل استفاده از کانال های اختصاصی، پهنای باند بیشتری نیاز دارد.

از منابع شبکه نمی توان به طور کامل استفاده کرد.

با کانال های اختصاصی دیگر انتقال داده غیر ممکن می باشد.

ایجاد پیوند فیزیکی بین دو سایت زمان بر است.

سوئیچینگ مدار بسیار هزینه بر است، زیرا همه اتصالات با استفاده از مسیرهای اختصاصی برقرار می شوند.

سوئیچینگ بسته یا Packet Switching

packet Switching به عنوان یک شبکه بدون اتصال تعریف می شود. ساختاری شبیه شبکه کامپیوتری دارد و هر داده ای تبدیل به بسته های کوچک شده و با توجه به آدرس مبدا و مقصد و شماره و ساختار بسته اطلاعاتی در مسیر ارتباطی ارسال می شود و کامپیوتر مقصد بسته را دریافت می کند.در این نوع شبکه بسته ها به صورت مجزا ارسال می شوند و با توجه به اینکه در یک مسیر ارتباطی بسته های متفاوت و متعددی وجود دارد پس ما به پروتکل هایی نیاز داریم تا بسته های اطلاعاتی را از مبدا تا مقصد هدایت کنند و در واقع همان پروتکل های مسیریابی در این لایه محسوب می شوند. سرعت انتقال در این شبکه ها کندتر از شبکه های Circuit Switching می باشد.

مزایا و معایب سوئیچینگ بسته

مزایای سوئیچینگ بسته

در سوئیچینگ بسته هیچ تاخیری در تحویل بسته وجود ندارد، اطلاعات به محض در دسترس بودن به مقصد ارسال می شوند.

به فضای ذخیره سازی زیادی نیاز ندارد.

خرابی پیوند بر تحویل داده ها تاثیری نمی گذارد، زیرا بسته های داده را می توان از مسیرهای دیگر هدایت کرد.

چندین کاربر می توانند از یک کانال در طول انتقال بسته استفاده کنند.

استفاده از پهنای باند با سوئیچینگ بسته بیشتر است زیرا چندین منبع می توانند بسته ها را از یک پیوند منبع منتقل کنند.

 معایب سوئیچینگ بسته

استقرار سوئیچینگ بسته بسیار پرهزینه است.

هنگامی که از پروتکل های پیچیده استفاده می شود، انتقال بسته آسان می شود.

تماس های صوتی با کیفیت بالا برقرار نمی شود زیرا تاخیر ارتباطی نسبتاً زیاد است.

مشکلات اتصال عنصر شبکه ممکن است منجر به از دست رفتن اطلاعات یا تاخیر در تحویل اطلاعات شود.

نتیجه گیری

تفاوت اصلی سوئیچینگ مدار و سوئیچینگ بسته در این است که سوئیچینگ بسته بدون اتصال است، در حالی که سوئیچینگ مدار اتصال گرا است. و تاثیر انتقال داده به گیرنده متفاوت است. شبکه های سوئیچینگ مدار با ماهیت انتقال صدا و شبکه های سوئیچینگ بسته با ماهیت انتقال داده طراحی شده اند و برای ارسال پیام از یک نقطه به نقطه دیگر استفاده می شوند و شامل ارسال همزمان یک پیام از گیرنده به فرستنده و برگشت می باشند، امروزه با استفاده از تکنولوژی های Qos یا کیفیت سرویس ، امکان ارائه خدمات انتقال صدا در قالب سوئیچینگ بسته نیز فراهم شده است. در شبکه های سوئیچینگ بسته تمامی پهنای باند به صورت بهینه مورد استفاده قرار می گیرد در حالی که در شبکه های سوئیچینگ مدار هر ارتباطی نیاز به پهنای باند اختصاصی دارد و ممکن است باعث عدم امکان استفاده سایرین از خطوط شود. شبکه های سوئیچینگ بسته برای تعداد بالای کاربر نیز قابل استفاده می باشد در صورتی که در سوئیچینگ مدار تعداد کاربران محدود می باشد. البته امروزه تقریبا اکثر شبکه های زیرساختی از نوع سوئیچینگ بسته هستند و در آن داده ها در واحدهای گسسته با طول متغیر ارسال می شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به این سایت مراجعه نمایید.

ارسال نظر ارزشمندتان

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.