معرفی سيستم عامل تعاملی (نسل جديد سيستم عامل های آينده )

سيستم عامل تعاملي، نسل جديد سيستم عامل هاي آينده است و در آينده اي نزديك شاهد سيستم عامل هاي هوشمندي خواهيم بود كه صرفا دستورات ما را انجام نمي دهند بلكه با ما در حال تعامل هستند. جديدترين سيستم عامل هايي كه امروز شاهد آن هستيم داراي امكانات خوبي هستند اما هرچقدر هم كه خوب باشند تنها وظايف ما را انجام مي دهند و فاقد هر گونه خلاقيت و تعامل با ما هستند.
سيستم عامل تعاملي مي تواند با استفاده از تكنولوژي هاي هوش مصنوعي، پردازش متن، پردازش گفتار، بينايي ماشين، سيستم هاي خبره و … با كاربر در تعامل باشد و حتي در نقش يك دوست براي او ظاهر شود. در ادامه جدیدترین اخبار تکنولوژی با ما همراه باشید تا به معرفی انواع سیستم عامل های حال و آینده بپردازیم.

 

سيستم عامل تعاملی، نسل جديد سيستم عامل های آينده

سيستم عامل تعاملي و فيلم Her

اگر فيلم سينمايي Her را نديده ايد پيشنهاد مي كنم حتما آن را ببينيد كه در آن شاهد يك نمونه كامل سيستم عامل تعاملي خواهيد بود. در اين فيلم يك مرد سيستم عامل جديد مجهز هوش مصنوعی را خريداري مي كند و وقتي آن را روي سيستم خود نصب مي كند متوجه مي شود كه اين سيستم عامل قابليت هايي مانند صحبت كردن و هوشمندي را دارد و مي تواند مانند يك انسان با كاربر رفتار كند. اين سيستم عامل تعاملي در طول زمان مي تواند دانش خود را در زمينه هاي مختلف افزايش دهد مانند: ترجمه متون مختلف، دانلود تمام نيازمندي هاي كاربر از اينترنت، شناخت روحيه و عادت هاي كاربر، صحبت كردن با كاربر و پيشنهاد انجام كارهاي مختلف و … در نتيجه وجود چنين سيستم عامل تعاملي باعث مي شود به جاي اين كه ما دائما با موس و كيبورد كامپيوتر كار كنيم و اين كامپيوتر هيچ روح و جذابیتی نداشته باشد، شاهد نسل جديد سيستم عامل ها كه سيستم عامل تعاملي هستند باشيم و دقيقا مانند يك انسان از او بخواهيم كه تمام کارهای ما را انجام دهد.

سيستم عامل تعاملی، نسل جديد سيستم عامل های آينده

برخي از قابليت هاي  سيستم عامل تعاملي

  • قابليت تعامل از طريق گفتار و تصوير: نسل جديد سيستم عامل ها به فناوري هاي تشخيص گفتار و صدا و تصوير و … مجهز هستند و به جاي استفاده از كيبورد و موس كامپيوتر، مي توان با آن صحبت كرد. يعني مثلا به او بگوييد كه ايميل هاي جديد من را بخوان، متني كه نوشته ام را بررسي كن كه اشتباه گرامري نداشته باشد، موزيك مورد علاقه ام را پخش كن و ….
  • وجود يك سيستم خبره قدرتمند جهت ارتقا هوشمندي خود: وقتي كه شما با اين سيستم عامل تعاملي صحبت مي كنيد و حتي با او درد و دل مي كنيد، انتظار داريد كه او نيز مانند يك انسان بتواند جواب هاي خوبي را به شما بدهد كه  سيستم عامل تعاملي نيز دقيقا اين گونه است. يعني جديدترين سيستم عامل ها مي توانند با گذشت زمان دقيقا مانند يك انسان ياد بگيرند و بهتر عادت ها و رفتار شما را ياد بگيرند.
  • انجام دادن خودكار وظايف: يك سيستم عامل تعاملي از هوشمندي بسيار بالايي برخوردار است و هنگام بروز مشكلي در سيستم مي تواند به صورت خودكار آن را حل كند يا مثلا با گذشت زمان، طبق سلايق شما موزيك، فيلم، اخبار و… را به شما پيشنهاد مي دهد.
  • دستيار هوشمند: با گذشت زمان دانش و هوشمندي اين نسل جديد سيستم عامل ها افزايش پيدا مي كند و كاربر مي تواند از سيستم عامل تعاملي به عنوان يك دستيار شخصي هوشمند استفاده كند. مثلا فرض كنيد كه مي خواهيد زبان انگليسي ياد بگيريد، كافي است كه با اين سيستم عامل جديد صحبت كنيد در نتيجه او نيز تمام دانش خود و اطلاعاتي كه در مورد زبان انگليسي در سطح اینترنت وجود دارد را در اختيار شما قرار مي دهد. يا مثلا از او مي خواهيد كه در مورد انتخاب رشته تحصيلي به شما مشاور دهد يا مثلا وضعيت بورس در آينده چگونه خواهد بود و هزاران مورد ديگر.

كلام آخر

در اين مقاله با جديدترين سيستم عامل نسل آينده يعني سيستم عامل تعاملي آشنا شديم كه البته هنور وجود ندارد اما دانشمندان روي اين موضوع جذاب در حال كار كردن هستند.

ارسال نظر ارزشمندتان

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.