شرایط تحصیل دانشجویان ایرانی در گرجستان

یکی از کشور هایی که امروزه بسیار برای بسیاری از دانشجویان و متقاضیان ایرانی برای تحصیل مورد توجه قرار گرفته است, کشور گرجستان است. این کشور داردی تمدنی زیبا و کهن و فرهنگی قابل توجه و نزدیک به ما است. گرجستان با قرار گرفتن در منطقه قفقاز از شرایط بسیار خوبی برخورداراست. همچنین پایتخت آن به تازگی به عضویت اتحادیه اروپا در

آمده است. که باعث شده است تعداد دانشجویان منطقه به خصوص دانشجویان ایرانی برای تحصیل در این کشور بیشتر شود. از این رو دولت گرجستان تلاش هایی زیادی برای تسهیل شرایط برای دانشجویان خارجی برای تحصیل در این کشور انجام داده است. همچنین پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی در کرجستان مسئله مهمی است که باعث جذب بیشتر دانشجویان به گرجستان شود.از این رو همه ساله هزاران دانشجوی خارجی از کشور ایران و سایر کشورها برای تحصیل گرجستان سفر می کنند.

تحصیل دانشجویان ایرانی در گرجستان

شرایط تحصیل دانشجویان ایرانی در مقطع کارشناسی

ورود به دانشگاه های گرجستان مشابه دانشگاه های ایران با مقطع کارشناسی آغاز می شود. مدت زمان دوره کارشناسی 4 سال می باشد. آموزش برنامه های دوره کارشناسی در گرجستان اغلب به زبان گرجس و در مواردی به زبان روسی می باشد. و تعداد محدودی از برنامه ها به زبان انگلیسی آموزش داده می شود. که این برنامه ها معمولا رشته هایی که مربوط به ادبیات, تاریخ و فرهنگ دیگر کشورهای جهان است, می باشد. انتخاب زبان تحصیلی در دانشگاه های گرجستان میبایست با ارائه مدارکی برای داشتن تسلط کامل در این زبان ممکن است. هزینه تحصیل در دانشگاه های گرجستان بسیار پایین تر از دانشگاه های اروپایی می باشد. دانشجویان دوره کارشناسی برای تحصیل دوره کارشناسی در گرجستان باید حدودا 3000 یورو پرداخت نمایند.

 

شرایط تحصیل دانشجویان ایرانی در مقطع کارشناسی ارشد

شرایط تحصیل در دانشگاه های گرجستان بسیار مشابه دانشگاه های ایران می باشد.  دانشجویان دوره کارشناسی ارشد, به مدت 2 سال برنامه های این دوره را مطالعه می کنند. زبان آموزشی دوره کارشناسی ارشد, زبان گرجی می باشد, البته بسیاری از برنامه های تحصیلی دانشگاه های دولتی و خصوصی در این دوره به زبان انگلیسی می باشد. که برای تحصیل در هر زبانی میبایست در آزمون های زبان شرکت کرده و نمره مورد نظر را دریافت نمایند. البته برای دانشجویانی که بتوانند مدرک آیلس 5.5با نمره  و یا تافل 80 ارائه کنند می توانند از شرکت در آزمون خودداری کنند.دانشجویان ایرانی و دیگر دانشجویان خارجی برای تحصیل در دانشگاه های گرجستان, 3000 تا 4000 یورو پرداخت نمایند. که این مقدار با توجه به رشته و دانشگاه متفاوت است.

 

شرایط تحصیل دانشجویان ایرانی در مقطع دکتری

دوره دکتری در دانشگاه های گرجستان در مدت زمان 3 تا 5 سال است. زبان تحصیل در دوره دکتری در بسیاری از رشته های تحصیلی به زبان انگلیسی و آلمانی ارائه می شوند. دانشجویان برای تحصیل در این دوره باید آزمون زبان را شرکت کننند که در صورتی که  فرد مدرک زبان آیلس 6 و یا تافل 90 ارائه دهد,  نیازی به شرکت در آزمون تعیین سطح زبان ندارد. برای تحصیل در کشور گرجستان دوره دکتری باید بدانید, هزینه تحصیل در مقطع دکترا حدودا  4000 تا 5000 یورو می باشد. شایان ذکر است در کنار گرجستان ، کشور ترکیه نیز در بین دانشجویان ایرانی برای تحصیل در مقطع دکتری از محبوبیت بالایی برخوردار است و هرساله هزاران ایرانی برای تحصیل در ترکیه راهی این کشور می شوند.

 

شرایط تحصیل دانشجویان ایرانی در دوره های پزشکی

تحصیل دانشجویان ایرانی در رشته های پزشکی در دانشگاه های گرجستان با داشتن سابقه علمی در سطح بالایی امکان پذیر است. این دانشجویان میبایست نمرات بالایی در دروس زیست، ریاضیات، فیزیک و شیمی سطح بالایی داشته باشد. همچنین این دانشجویان باید در آزمون ورودی شرکت کرده و نمره قبولی را اخذ نمایند. در صورت  پذیرش در آزمون اجازه ورود به دانشگاه پزشکی دارند. دور تحصیل پزشکی دردانشگاه های گرجستان  6 سال می باشد. که 2 دوره اصلی را شامل می شود. دوره پزشکی مرحله اول که دوره مقدماتی پزشکی نام دارد 2 سال به طول می انجامد. در این دوره دانشجویان تحصیلی دروسی مانند : زیست شناسی، فیزیک، شیمی، مهارت های ارتباطی و غیره را تحصیل می کنند. مرحله دوم دوره پزشکی و دندان پزشکی در گرجستان 4 سال به طول می انجامد.

 

 شرایط تحصیل رایگان دانشجویان ایرانی در گرجستان

امکان تحصیل رایگان در گرجستان تنها برای شهروندان گرجستان امکان پذیر می باشد دانشویان ایرانی برای تحصیل در دانشگاه های این کشور میبایست هزینه تحصیل را خودشان بپردازند. البته هزینه تحصیل در دانشگاه های  گرجستان برای دانشجویان ایرانی وسایر دانشجوها بسیار پایین و مقرون به صرفه است .

 

 شرایط بورسیه برای دانشجویان ایرانی در گرجستان

اگر چه تحصیل در دانشگاه های گرجستان رایگان نیست, دانشجویان ایرانی در گرجستان می توانند از مزایای تحصیل در گرجستان ، کمک هزینه های تحصیلی و بورس های تحصیلی بهره مند شوند . دولت گرجستان بورس های متنوعی برای دانشجویان بین المللی برای تحصیل در رشته های مختلف دانشگاهی در نظر گرفته است . مقدار کمک هزینه تحصیلی توسط دانشگاه های گرجستان متفاوت می باشد و برای بهره مندی و دریافت اطلاعات دقیق در خصوص بورس های تحصیلی و مقدار کمک هزینه اعطایی دانشگاه های گرجستان باید به وب سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کنند. بورسیه تحصیلی دانشگاه های گرجستان در دو بخش دولتی و خصوصی تقسیم می شود . بورس های دولتی دانشگاه های گرجستان از طرف دانشگاه ها و نهاد های دولتی فراهم می شوند و بورسیه های خصوصی را شرکت ها ، موسسه ها و نهاد های خصوصی  تامین می شوند. بورسیه های دانشگاه های گرجستان در مقاطع تحصیلات تکمیلی و به صورت تمام وقت برای دانشگاه های گرجستان و از ترم پاییز  با شروع دوره های تحصیلی شروع می شوند.

 

 شرایط اقامت پس از تحصیل در گرجستان  برای دانشجویان ایرانی

دانشجویان ایرانی که برای تحصیل به دانشگاه های گرجستان مهاجرت کرده اند,  پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه ها برای اخذ اقامت پس از پایان تحصیلات می توانند اقدام نمایند. همچنین می توانند برای خنواده خود دعوت نامه دریافت و برای آنها ارسال نمایند.

ارسال نظر ارزشمندتان

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.