ایده های خلاقانه در ساخت پاورپوینت پایان نامه

آیا می دانستید که ساخت پاورپوینت با ایده های خلاقانه ، نقش مهمی در جذب مخاطب دارد؟  همه می دانیم که در ارائه های جلسه دفاع پایان نامه،  حاضرین جلسه ممکن است تمرکز لازم در حین ارائه ما نداشته باشند. بکارگیری ایده های خلاق باعث می شود که مخاطبان شما با رغبت بیشتری به ارائه شما توجه کنند. علاوه بر این، پاورپوینت پایان نامه جذاب، تاثیر مهمی در جلب نظر اساتید دارد و به شما کمک میکند تا  نمره بهتری از داوران دریافت نمایید. اگر برای ساخت پاورپوینت پایان نامه به دنبال ایجاد اسلایدهای نوآورانه هستید، ما در این مقاله چند ترفند مختلف ارائه می دهیم.

استفاده از طراحی ساده (مینیمال) در انجام پاورپوینت پایان نامه

بکارگیری  طراحی ساده یکی از ایده های مهم در ارائه خلاقانه است. پاورپوینت خیلی شلوغ مناسب ارائه های رسمی نیست. بلوکهای متنی شلوغ ، فهم مطالب را سخت تر میکند و باعث می شود ارائه شما خشک و مرده بنظر برسد. متن باید تنها در صورت نیاز استفاده شود. باید در هر اسلاید، به اندازه کافی فضای خالی نیز داشته باشد تا بیننده از دیدن اسلایدها احساس راحتی کند.

منظور از طراحی ساده این است که  بر پیام اصلی تمرکز کنید و هر عنصر غیر ضروری حذف کنید. اسلایدهایی که دارای فضای سفید کافی هستند، توجه مخاطب را جلب می کند. علاوه بر این، طرح‌های مینیمالیستی از نظر ظاهری، جذاب‌تر هستند. همچنین باعث می شود مخاطب شما حواس پرت نشود و منجر به ارائه هوشمندتر و تاثیرگذارتر می شود. همچنین، پیچیدگی موضوع را برای مخاطب کاهش می دهد و پردازش و به خاطر سپردن اطلاعات را آسان تر می کند. در اسلاید زیر، یک نمونه از پاورپوینت جلسه دفاع را می بینید که فضای سفید در آن رعایت شده است. اگر قصد دانلود نمونه پاورپوینت پایان نامه با طرح های ساده و در عین حال شکیل را دارید ، کلیک کنید.

ساخت پاورپوینت پایان نامه

تاثیر رنگ ها

از تاثیر رنگها غافل نشوید. توصیه می کنیم رنگ هایی را انتخاب کنید که مکمل یکدیگر باشند و کنتراست خوبی ایجاد کنند. برای مثال، باید ترکیبی از رنگ‌های تیره‌تر و روشن‌تر داشته باشید تا وقتی رنگ‌ها در یک اسلاید با هم استفاده می‌شوند، متن، نمودارها و خوانا باشدیگر عناصر خوانا باشند.

استفاده از رنگ های نئونی (آبی، قرمز، سبز، زرد و بنفش) ، موجب ایجاد هیجان می شوند.  از این رنگها برای تمرکز بیشتر، روی مهمترین بخش اسلاید (مثلا نمودار یا توضیح خاص) استفاده کنید. یا می توانید پس زمینه پاورپوینت خود را از این رنگ ها انتخاب نمایید.

رنگ‌های نئونی در کنار رنگهای تیره،  به ارائه شما شوک رنگی می دهند و توجه بیننده را بیشتر حفظ میکنند.  همچنین مهم است که طیف رنگهای استفاده شده در پاورپوینت را محدود به دو الی سه طیف نمایید.  این ویژگی باعث می شود ارائه شما حرفه ای تر بنظر آید.

تصاویر به ارائه شما حیات می بخشند

اگر می توانید به جای قرار دادن بلوکهای متنی، از تصاویر استفاده کنید. مخاطبین شما به یاد نمی آورند که در اسلایدهای شما چه متنی نوشته بود. چیزی که آنها به یاد خواهند آورد، تصویر مناسب و بجایی است که شما استفاده می کنید.

به هر فونت نقش های متمایز اختصاص دهید.

یک خطای رایج و آماتور در انجام پاورپوینت پایان نامه، چسبیدن به یک فونت خاص است. اگر می خواهید پیام شما به مخاطب بهتر منتقل شود، از تاثیر فونتها نیز استفاده کنید.  به فونتها نیز نقش بدهید. مثلا فونت تیتر اسلایدهای شما (بی-تیتر) باشد، متن ها (بی-نازنین) و زیر نویس شکل ها و جداول فونت دیگری باشد. آیا بنظر شما این روش درک مطلب را آسانتر نمی کند؟

در انجام پاورپوینت پایان نامه ، تعادل بصری را در نظر بگیرید

متن و دیگر عناصر خود را به گونه ای قرار دهید که «وزن» بصری هر اسلاید متعادل شود. یک ترازو را در نظر بگیرید و عناصر را در هر بخش اسلاید طوری قرار دهید که دو کفه ترازو برابر شوند.

ساخت پاورپوینت پایان نامه

ارتباط عناصر در ساخت پاورپوینت پایان نامه

یکی دیگر از بخش های مهم ارتباط عناصر با همدیگر است.   برای مثال، اگر برای عکسی قرار است یک زیرنویس قرار دهید، حتما نزدیک به هم باشند تا بیننده بتواند ارتباط آنها را درک کند.

نوآوری در نمایش داده

بخش کلیدی هر ارائه، نمایش گرافیکی داده ها است. ساده‌سازی اطلاعات و تبدیل آنها به شکل، نمودار و اینفوگرافیک، هضم اطلاعات را آسان میکند.  مثلا می توانید برای توضیح فرآیند و مراحل مختلف، از یک فلوچارت استفاده کنید. تا جایی که امکان دارد، داده های عددی را به نمودار تبدیل کنید. متن ها را در صورت امکان به شکل و یا اینفوگرافیک تبدیل کنید تا ارائه شما از خشکی دربیاید. این موضوع به خصوص برای پایان نامه هایی که تصاویر زیادی ندارند، بسیارحائز اهمیت است.

 

انتقال (ترنزیشن)

استفاده از انتقال در ساخت پاورپوینت ،  اسلایدهای شما را زنده می کند.  برخی از دانشجویان در انجام پاورپوینت خود، علاقه به استفاده از انتقال های متعدد دارند. اینکار را نکنید. به جای استفاده از انتقال های مختلف برای هر اسلاید، از یک انتقال ساده در سراسر ارائه خود استفاده کنید. استفاده از انتقال های مختلف برای هر اسلاید باعث می شود که ارائه شما آماتور و غیرحرفه ی بنظر آید.

اگر می توانید از ویدیو استفاده کنید:

استفاده از ویدیو یکی از ویژگی هایی است که شاید به ندرت در ساخت پاورپوینت پایان نامه می بینید. شاید فکر کنید که جلسه دفاع وقت کمی دارید و نمی توانید از ویدیو استفاده کنید.  به این فکر کنید که یک کلیپ کوتاه حتی کمتر از یک دقیقه، چقدر می تواند ارائه شما را متفاوت نماید.  می توانید برای برخی از بخشهای ارائه پایان نامه، (مثلا بیان مسئله یا روش تحقیق )  یک کلیپ کوتاه اضافه کنید و ارائه خود را مهمتر جلوه دهید.

در زمان ارائه، خودتان باشید

در پایان باید بدانید که  ایده‌های خلاقانه یکی از فاکتورهای موثر بر ارائه شماست.  اما اهمیت خود بودن را نباید دست کم بگیرید. سعی کنید لحن مکالمه‌ای طبیعی داشته باشید تا سخنرانی شما تاثیرگذار شود.

 جمع بندی

برای جمع بندی، ایده های خلاقانه که می تواند به شما کمک کند مخاطبان خود را شگفت زده کنید، مرور کنیم.  استفاده از رنگ های مکمل و نئونی تعیین کننده هستند. نمایش گرافیکی داده ها، فهم داده های پیچیده را ساده می کند و نکات شما را واضح و تاثیرگذار می کند. طرح های ساده و مینیمالیستی در انجام پاورپوینت پایان نامه ،  تمرکز موضوعی شما را حفظ می کنند. استفاده از چند فونت مختلف برای درک بهتر مطالب بسیار مهم است. تعادل وزنی عناصر اسلاید را هم مورد توجه قرار دهید.

ارسال نظر ارزشمندتان

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.