علت بوی بد جاروبرقی

 

بدون تردید می توان گفت که اکثریت افراد برای تمیز کردن محیط زندگی و خیلی جاهای دیگر از جاروبرقی استفاده می کنند. پس این دستگاه کاربردی یکی از ملزومات در هر خانه ای، محل کار، هتل ها و … می باشد. دلیل محبوبیت و طرفداران فراوانی که جاروبرقی دارد، این است که این دستگاه، سبب تسریع در کار نظافت می شود و تمام محیط ها و سطح های مختلف را به خوبی عاری از هر گونه گرد، خاک و زباله می کند. بعضی وقت ها بوی بد و نا مطبوعی از جارو برقی تولید می شود، که دیگر دوست ندارید از آن استفاده کنید و شاید به تهیه کردن و خرید جاروبرقی جدید اقدام نمایید. اما لازم است بدانید، که تحت چنین شرایطی خرید یک دستگاه دیگر لازم نیست و شما می توانید به کمک این مقاله دلایل بوی بد جاروبرقی را بشناسید و راه حل برطرف کردن هر کدام را فرا بگیرید. در ادامه مقاله می خواهیم علت بوی بد جاروبرقی را بررسی کنیم، پس اگر مشتاق هستید و از بروز چنین پیشامدی بارها رنجیده اید، بهتر است که تا آخر مطالب همراه با ما باشید.

علت بوی بد جاروبرقی

بوی بد جاروبرقی و دلایل آن

  1. موتور جاروبرقی و سوختن آن

یکی از دلایل اصلی برای تولید بوی نامطبوع از جاروبرقی، سوختن موتور دستگاه می باشد. دلایلی همچون: استفاده بیش از حد و پشت سرِ هم از جاروبرقی، مکیدن آب توسط دستگاه، ورود گرد و غبار درون موتور و … می توانند هر کدام به تنهایی باعث نیم سوز شدن یا سوختن موتور جاروبرقی گردند. از این رو با سوختن این قطعه اصلی از دستگاه، بوی بد و ناخوشایندی از آن بیرون می دهد. برای حل این مشکل جاره ای جز تعویض کردن موتور، توسط تعمیرکاران ماهر نیست.

  1. پر بودن بیش از حد کیسه دستگاه جاروبرقی

قطعا کاربران زیادی هنگام پر بودن کیسه دستگاه این حس را داشته اند، که در کارکرد جاروبرقی اختلال به وجود آمده و مکش آن بسیار کم شده است. لذا پر بودن کیسه، می تواند به نوبه خود یکی از علت های بوی بد نظیر سوختگی از جاروبرقی باشد. برای جلوگیری از بوی بد، باید زمانی که دو سوم کیسه دستگاه پر است اقدام به تعویض کردن کیسه و یا تخلیه زباله های درون کیسه کنید.

پر بودن کیسه جاروبرقی

  1. پاره شدن تسمه جاروبرقی

دلایلی از قبیل: سایش، پارگی و گرما می تواند باعث آسیب رساندن و یا پارگی تسمه دستگاه جاروبرقی شوند. در نتیجه هنگامی که تسمه ی جاروبرقی پاره می شود، برس چرخان سری جلوی جاروبرقی نیز از کار می افتد و همین امر باعث به وجود آمدن بوی بد سوختگی در جاروبرقی شود. شما می توانید، با خرید تسمه از نمایندگی های معتبر جاروبرقی، مشکل دستگاه را برطرف کنید و تسمه جدید را جایگزین نمایید. در صورت نداشتن هیچ گونه مهارتی در زمینه تعویض یا تعمیر قطعات جاروبرقی، کار را به افراد ماهر بسپارید.

  1. اتصال در برد و مدارهای جاروبرقی

بیشتر جاروبرقی های موجود در بازار دارای یک برد اصلی هستند، که مدارهایی بر روی آن تعبیه شده است. اگر هر یک از این مدارها اتصالی داشته باشند، یا اتصال آن ها در محل خاصی قطع شود، باعث به وجود آمدن بوی سوختگی خواهد شد. برای بررسی مدارها و اطلاعات از اتصالات از یک مولتی متر استفاده کنید. در صورتی که جاروبرقی شما مشکلی داشته باشد، مولتی متر محل قطعی اتصال را نشان می دهد. برای رفع بوی بد جاروبرقی، کافیه که سیم را مجددا اتصال دهید و در صورت نیاز، قطعه یا خازن مربوطه را تعویض نمایید. در جریان باشید، که بردها قابل تعمیر نیستند و در صورت ایراد برد دستگاه، باید این قطعه تعویض شود.

  1. انسداد در فیلتر جاروبرقی

فیلتر جاروبرقی، وظیفه دارد تا از ورود گرد و غبار به درون موتور دستگاه جلوگیری نماید. اگر بنا به هر دلیلی گرد و خاک وارد موتور جاروبرقی شود، این امر باعث ایجاد بوی بد و ناخوشایند دستگاه خواهد شد. تمیز کردن، شستن و یا تعویض کردن فیلتر دستگاه، می تواند چاره مشکل به وجود آمده باشد. پس هرگز تمیز کردن دوره ای فیلتر را پشت گوش نیندازید.

مخزن تهویه

  1. مسدودیت در لوله های جاروبرقی

هنگامی که لوله ی جاروبرقی به وسیله ی یک شئ مسدود شود، این عامل سبب می شود که موتور با فشار بیشتری به کار خود ادامه دهد. در نتیجه بار اضافی به موتور وارد می شود و بوی بد و ناخوشایندی از این طریق ایجاد می شود. شما باید هر وقت احساس کردید که قدرت مکش جاروبرقی کم شده است، سعی کنید لوله ها را بررسی کنید و در صورت مسدود شدن فورا اقدام به رفع انسداد نمایید.

  1. آسیب دیدن فیوز جاروبرقی

در برخی از شرایط یک فیوز سوخته می تواند، علتی برای بوی بد دستگاه جاروبرقی باشد. برای این که مطمئن شوید که بوی بد ناشی از فیوز است، باید درپوش آن را بردارید و به وسیله یک مولتی متر فیوز را بررسی کنید. اگر فیوز دستگاه سوخته باشد، معمولا آثار سوختگی در ظاهر فیوز قابل مشاهده است و در چنین مواقعی باید به فکر جایگزین کردن فیوزی سالم و بدون عیب باشید.

  1. مشکل در غلتک جاروبرقی

گیر کردن مو، نخ و .. در برس غلتک موجب می گردد، که غلتک هنگام جارو کشیدن کار خود را به خوبی انجام ندهد. لذا اگر به موقع به تمیز کردن این قسمت از دستگاه اقدام نکنید، گیر کردن غلتک جاروبرقی نیز می تواند علت بوی بد جاروبرقی باشد.

  1. مشکل در اتصالات برق ساختمان

آخرین دلیل بوی بد جاروبرقی، به مشکل در اتصالات برق ساختمان مربوط می شود. در واقع بروز هر گونه مشکل در اتصالات برق ساختمان و حتی اشکال در پریزی که دو شاخه دستگاه به آن وصل است، می تواند باعث به وجود آمدن بوی ناخوشایندی نظیر سوختگی شود. برای رفع این مشکل الزامی است، که اتصالات برق ساختمان و نوسانات برق در پریز را به خوبی بررسی کنید.

اتصالا برق

راه هایی برای از بین بردن بوی نامطبوع در جاروبرقی

بعد از خالی کردن زباله ها، کیسه را با آب گرم و مواد شوینده به خوبی شستشو دهید و بعد آن را برای خشک شدن در هوای آزاد قرار بدهید.

تمیز کردن و شستشوی فیلتر جاروبرقی را نیز در اولویت قرار دهید و اگر فیلتر قابل شستشو نبود آن را به موقع تعویض کنید.

شما می توانید برای جلوگیری و از بین بردن بوهای نامطبوع، از مواد خوشبو کننده مانند پدهای عطری که باید آن را بالای فیلتر قرار داد، استفاده کنید.

شستشو و تمیز کردن لوله و خرطومی فراموش نشود. برای انجام این کار ابتدا یک چوب بزرگ را به درون لوله ها به آرامی فشار دهید، تا مطمئن شوید که درونشان مسدود شده است یا نه، سپس اقدام به شستشوی آن ها نمایید.

آخرین کلام از مقاله علت بوی بد جاروبرقی

همان طور که در مطالب فوق اشاره شد، بوی بد جاروبرقی می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. در واقع شما می توانید با استفاده از راهکارهای بالا و نگهداری مناسب و اصولی از جاروبرقی خود، هرگز برای بار دوم هیچ بوی بدی را از دستگاه حس نکنید و به افزایش و دوام عمر جاروبرقی نیز کمک کنید. پس هر یک از شما کاربران عزیز، خیلی راحت می توانید برای داشتن طولانی مدت این دستگاه فوق العاده کارآیی تلاش کنید و از بروز مشکلات جلوگیری به عمل آورید. با تشکر از این که با ما تا آخر مقاله یار بودید.

منبع : فروشگاه لوازم خانگی بنان شاپ  bananshop.org|

ارسال نظر ارزشمندتان

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.