فناوری نویز کنسلینگ چیست و چه کاربرد در هندزفری دارد؟

اگر تجربه خرید و استفاده از هدفون های مختلف را داشته باشید، احتمالا کلمه نویز کنسلینگ به گوشتان خورده است. زمانی که شما هدفون یا هندزفری خود را در گوش می گذارید، ترجیح می دهید خبری از صداهای مزاحم اطراف نباشد. این مشکل زمانی بیشتر می شود که شما در اتوبوس، مترو و یا هواپیما باشید و بخواهید به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهید.

تا همین چند وقت پیش، برای حل چنین مشکلی شما ناچار بودید صدای موزیک خود را بیشتر کنید تا صداهای محیطی کمتر مزاحمتان شوند. اما در حال حاضر شما این امکان را دارید که بدون زیاد کردن صدای موزیک، از شر صداهای مزاحم اطراف خود خلاص شوید. می پرسید چطور؟ با استفاده از فناوری نویز کنسلینگ!

امروزه هدفون ها و هندزفری های مختلفی همانند بهترین هدفون بی سیم سونی و یا جدیدترین هدفون های بی سیم تکسو در بازار موجودند که به این تکنولوژی مجهز شده اند و تجربه لذت بخشی از گوش کردن به موسیقی را در اختیار شما قرار می دهند. در ادامه به معرفی ببیشتر این فناوری می پردازیم.

فناوری نویز کنسلینگ

آشنایی با انواع نویز کنسلینگ

دو نوع فناوری نویز کنسلینگ وجود دارد: فعال و غیرفعال. به طور کلی همه هدفون ها دارای میزان کاهش نویز منفعل هستند و این به دلیل جنس هدفون شما است که می تواند از ورود صداهای محیط خارجی، به ویژه صداهای فرکانس بالاتر به هدفون جلوگیری کند. اما هدفونی که به طور حرفه ای از این نوع کاهش نویز استفاده می کند، مانند هدفون های بازی Logitech G935، دارای فوم فشرده شده هستند یا از مواد دیگری استفاده می کند که دارای خاصیت جذب صدا هستند.

این باعث می شود آنها کمی سنگین تر از هدفون های دیگر شوند، اما در نتیجه میزان نویز خارجی را حدود 15 تا 20 دسی بل کاهش می دهند. به این معنی که میزان صداهای خارجی تا 75 درصد کاهش می یابد. با این حال، با توجه به این که صدای شنیده شده توسط موتور جت در کابین حدود 75 تا 80 دسی بل است، این نوع کاهش صدا محدودیت های جدی دارد. در اینجا ما نیاز به هدفون با کاهش نویز فعال داریم.

البته دستگاه های صوتی مانند هندزفری UE FITS نیز وجود دارند که دارای گوشی های لاستیکی با فناوری LightForm هستند که قالب گوش شما را گرفته و فضای گوش شما را کاملاً پر می کند و هدف آن حذف سر و صدا در اطراف شما است.

البته، Active Noise-Calcelation دو نوع است: نوع اول و اصلی جلوگیری از سر و صدای محیط هنگام گوش دادن به یک فایل صوتی است، و نوع دوم، که کاهش نویز در کنفرانس های ویدئویی است و در هدفون های اداری قابل مشاهده است. به طوری که صدای شما در وضوح بالا و وضوح کامل بدون ایجاد مزاحمت در صدای خارجی شنیده می شود.

هدفون های نویز کنسلینگ اکتیو، مانند هدفون Volkano Silenco ، همان کار هدفون های غیر فعال را هم انجام می دهند، اما برای حذف صداهای فرکانس پایین و حذف موثرتر آن صداهای خارجی، موج صوتی خاصی تولید می کنند که دقیقاً با فرکانس صداهای خارجی مطابقت دارد. بین آنها در یک نقطه تفاوت وجود دارد و این تفاوت فازی 180 درجه موج صدای خروجی با موج صدای ورودی است.

فناوری نویز کنسلینگ

عملکرد نویز کنسلینگ

هنگامی که دو موج انرژی با فرکانس یکسان با هم برخورد می کنند، اگر هر دو مثبت باشند، تقویت می شوند و انرژی آنها با یکدیگر ترکیب می شود تا موج قوی تری تولید کند، اما اگر این دو موج در فازهای مخالف یکدیگر باشند، پدیده تداخل رخ می دهد. این امواج انرژی به خنثی کردن یکدیگر می پردازند، در حالی که اگر انرژی دو موج صوتی برابر باشد، یکدیگر را کاملاً خنثی می کنند و در نقطه برخورد آنها، سطح انرژی به پایین ترین نقطه خود می رسد.

با استفاده از این پدیده فیزیکی ساده می توان امواج غیر ضروری و سر و صدای خارجی را حذف کرد. با شبیه سازی و تولید موج صوتی یکسان با امواج خارجی با فاز مخالف و ترکیب ان با نویز خارجی، میزان نویز به حداقل می رسد.

با توجه به اینکه هدفون های حذف کننده نویز می توانند موسیقی شما را از سر و صدای اضافی که در مجرای گوش همراه است جدا کنند، برخی معتقدند که این فناوری کیفیت صدا را کاهش می دهد. همچنین با استفاده از این فناوری تغییر فشار هوا در گوشی را احساس خواهید کرد، به همین دلیل پورت هایی در پشت گوشی نصب شده است تا از این امر جلوگیری شود.

جمع بندی

با توجه به تمام مواردی که در مورد فناوری نویز کنسلینگ گفته شد، کسانی که از هدفون مجهز به این فناوری استفاده می کنند، دیگر هرگز از هدفون معمولی استفاده نخواهند کرد. زیرا این هدفون علاوه بر کاهش سر و صدا، برای سلامت گوش شما نیز مفید است.

به عنوان مثال، در سفر ها ممکن است گوش شما با شنیدن یک صدا با فرکانس پایین به مدت طولانی آسیب ببیند. اما اگر هدفون خود را در سفر وصل کرده و روی گوش خود بگذارید، حتی اگر به موسیقی گوش نمی دهید و فقط با هدفون از شنیدن صدای بیرون جلوگیری می کنید، می توانید از آسیب به گوش خود جلوگیری کنید.

 

ارسال نظر ارزشمندتان

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.