آیا عمل لگن سخته؟

بسیاری از بیماران که دارای مشکل لگن هستند و باید تن به جراحی بسپارند در مورد عمل جراحی لگن نگرانی‌هایی دارند. یکی از دغدغه‌های افراد پیش از عمل لگن این است که این عمل جراحی تا چه اندازه سخت و ناراحت‌کننده است.
سختی عمل جراحی لگن به موارد متعددی همچون نوع جراحی و وضعیت سلامت فرد بستگی دارد و موارد زیر می‌توانند بر روی نحوه این عمل جراحی تأثیر بگذارند:

نوع جراحی لگن

از مواردی که می‌تواند بر روی جراحی لگن تأثیر بگذارد نوع جراحی است. به طور معمول جراحی لگن در سه دسته زیر انجام می‌شود که هر کدام از آنها روند متفاوتی دارند:

  • تعویض مفصل لگن: یکی از رایج‌ترین انواع جراحی لگن این جراحی است که در طی آن مفصل آسیب‌دیده لگن با پروتز تعویض می‌شود.
  • ترمیم شکستگی لگن: اگر شکستگی لگن به دلیل عاملی همچون تصادف یا سقوط باشد جراحی آن می‌تواند پیچیده‌تر شود؛ به خصوص اگر آسیب شدید باشد.
  • بازسازی لگن: در برخی موارد فرد به دلیل مشکلات مادرزادی یا آسیب‌های قبلی نیاز به بازسازی لگن دارد که این عمل جراحی نیز پیچیده است.

وضعیت سلامت بیمار

یکی دیگر از مواردی که بر روی سخت یا ساده‌تر شدن عمل جراحی لگن تأثیر می‌گذارد وضعیت سلامت بیمار است. سن افراد در هنگام عمل جراحی بسیار اهمیت دارد و می‌تواند عمل جراحی را سخت‌تر کند. همچنین افرادی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای هستند ممکن است سختی‌های بیشتری را در روند درمان تجربه کنند.

تکنیک جراحی

تکنیک جراحی نیز می‌تواند در سخت یا ساده‌تر شدن عمل جراحی لگن اثرگذار باشد. به طور معمول جراحی‌های باز پیچیده‌تر و سخت‌تر هستند و جراحی‌های کم تهاجمی مانند استفاده از لاپاروسکوپی ساده‌تر انجام می‌شوند.
به صورت کلی می‌توان گفت جراحی لگن به دلیل پیچیدگی ساختارهای آناتومیک این ناحیه از بدن می‌تواند کمی چالش‌برانگیز باشد؛ اما با پیشرفت‌های پزشکی و تکنیک‌های جراحی مدرن یک عمل ایمن و نتیجه‌بخش به شمار می‌رود.

جراحی لگن با توجه به وضعیت سلامتی بیمار

عمل جراحی تعویض مفصل لگن چگونه است؟

افرادی که نیاز به جراحی لگن دارند شاید با این سؤال مواجه شده باشند که عمل جراحی تعویض مفصل لگن چگونه است؟ در جواب این سؤال باید گفت جراحی تعویض مفصل لگن یکی از شایع‌ترین جراحی‌های لگن به شمار می‌رود که در طی آن استخوان‌ها و غضروف‌های صدمه دیده برداشته می‌شوند و یک عضو مصنوعی به جای آنها می‌گذارند.
در این جراحی و پیش از شروع، بیمار کاملاً بیهوش می‌شود و هیچ یک از مراحل جراحی را متوجه نخواهد شد. در حین جراحی پزشک ارتوپد بخشی از استخوان ران را که در ناحیه لگن دچار آسیب شده از بدن بیمار خارج می‌کند و با استفاده از دسته Stem یک کره فلزی را که در واقع جایگزین قسمت آسیب‌دیده استخوان ران است به بخش سالم این استخوان متصل می‌کند. پس از آن جراح بخشی از استخوان لگن را که محل اتصال در استخوان ران به شمار می‌رود از غضروف و بخش‌های آسیب‌دیده پاک‌سازی می‌کند و در نهایت حفره استابولوم که به شکل نیمکره درآمده در ابتدا با کاسه فلزی و سپس با کاسه پلاستیکی در داخل آن پر می‌کند.
این جراحی ۱ تا ۲ ساعت به طول می‌انجامد و پیچیدگی آن در بیماران با توجه به شرایط آنها متفاوت است.

عمل جراحی تعویض مفصل لگن

آیا آرتروز لگن منجر به جراحی می‌شود؟

بسیاری از بیماران مبتلا به آرتروز شاید شنیده باشند که ممکن است نیاز به جراحی لگن پیدا کنند. در جواب این سؤال که آیا آرتروز لگن منجر به جراحی می‌شود باید گفت که بیماری آرتروز می‌تواند عاملی برای نیاز به تعویض مفصل لگن باشد.
آرتروز یک بیماری نسبتاً شایع است که در مناطق مختلف بدن ایجاد می‌شود و به طور معمول افراد مسن را درگیر می‌کند. بر اثر بیماری آرتروز ابتدا غضروف در ناحیه مفصل دچار آسیب می‌شود و سپس این آسیب ناحیه مفصل را در بر می‌گیرد. آرتروز باعث ساییدگی، التهاب و تورم در ناحیه مفصل می‌شود. اگر این ساییدگی در مفصل لگن به وجود بیاید به آن استئوآرتریت می‌گویند که در این بیماری مهم‌ترین مفصل در لگن یعنی مفصل ران درگیر شده است. این بیماری باعث می‌شود بیمار درد بسیاری را تحمل می‌کند و در ادامه محدودیت‌هایی برای فرد در هنگام راه رفتن و فعالیت‌های دیگر ایجاد شود.
برای درمان چنین مشکلی جراحی لگن انجام می‌شود تا فرد بتواند توانایی خود را برای انجام دادن بسیاری از کارها به دست آورد.
یکی از مراکزی که افراد می‌توانند جهت درمان مشکلات لگن و جراحی به آن مراجعه کنند مطب دکتر طاهریان است. دکتر طاهری اعظم از جمله جراحان ارتوپد است که در زمینه جراحی لگن مفصل ران و زانو تخصص دارند و می‌توانند به بهترین شکل مشکلات لگن ناشی از آرتروز را درمان کنند.

ارتباط آرتروز لگن و جراحی تعویض مفصل لگن

در هنگام انتخاب جراح لگن باید به چه نکاتی توجه داشت؟

بسیاری از افراد که در پروسه درمان مشکلات لگن خود هستند نیاز به معرفی جراح خبره لگن در تهران دارند. از آنجایی که عمل لگن یک عمل بسیار تخصصی است و می‌تواند تأثیر بسیاری بر نتایج جراحی و فرایند بهبودی داشته باشد باید در هنگام انتخاب یک جراح به موارد زیر توجه کرد:

تخصص و تجربه پزشک

باید در هنگام انتخاب جراح خبره برای عمل لگن به سراغ جراحانی رفت که تخصص لازم را در زمینه ارتوپدی و به خصوص جراحی لگن دارند. تجربه عملی جراح نیز بسیار مهم است و باید پزشکانی را انتخاب کرد که عمل‌های مختلفی را در طول سال‌ها انجام داده‌اند و می‌توانند با موارد پیچیده و پرچالش بهتر عمل کنند.

ارتباط و مشاوره

یک جراح حاذق و مجرب می‌تواند یک مشاوره مناسب را به بیمار ارائه دهد و با پاسخ دادن به سؤالات بیمار دغدغه‌های او را برطرف کند. پزشک باید اطلاعات کافی و لازم را در مورد مراحل جراحی، خطرات احتمالی و عوارض در اختیار بیمار قرار دهد.

استفاده از تجهیزات و تکنولوژی‌های به روز

استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و تکنیک‌های جراحی کم تهاجمی کمک می‌کند تا دوران نقاهت بیمار کوتاه‌تر و به شکل بهتری طی شود و به همین دلیل باید به این موارد نیز در هنگام انتخاب جراح توجه داشت.
موارد گفته شده همگی از جمله نکاتی هستند که باید در هنگام انتخاب جراح لگن در نظر گرفته شوند. معرفی جراح خبره لگن در تهران به بیماران کمک می‌کند تا بتوانند بهترین پزشکان را در روند درمان خود انتخاب کنند و روند درمان آنها به شکل ساده‌تری دنبال گردد. یکی از پزشکانی که افراد می‌توانند جهت انجام جراحی لگن به او مراجعه کنند دکتر افشین طاهری اعظم است که به عنوان یک جراح ارتوپد می‌تواند جراحی لگن را با توجه به بیماری فرد به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

ارسال نظر ارزشمندتان

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.