نحوه انتقال مالکیت گوشی چگونه است؟

انتقال مالکیت گوشی یا همان ریجستری کردن گوشی یکی از اولین اقداماتی است که پس از خرید گوشی باید انجام دهید. به طور کلی برای آنکه بتوان از یک گوشی استفاده کرد باید فروشنده انتقال مالکیت را برای خریدار انجام دهد. سه روش برای انتقال مالکیت تلفن های همراه وجود دارد که ما در ادامه این مطلب دو روش کاربردی تر را با یک دیگر مورد بررسی قرار می دهیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه همراه ما باشید!

نحوه-انتقال-مالکیت-گوشی-چگونه-است؟

چرا انتقال مالکیت گوشی هنگام خرید ضرورت دارد؟

قبل از آنکه روش های انتقال مالکیت را با یک دیگر مورد بررسی قرار دهیم، بهتر است بدانید که اصلا چرا باید انتقال مالکیت انجام شود.

با اجرایی شدن مسئله رجیستری گوشی های تلفن همراه در ایران، هم اکنون بعد از خرید یک گوشی کار کرده یا گوشی جدید شما نمی توانید تنها با قرار دادن یک سیم کارت درون آن از گوشی تلفن همراه خود استفاده نمایید. برای آنکه قادر به استفاده از یک گوشی تلفن همراه باشید، باید فرآیندهایی را طی نمایید. انتقال مالکیت یکی از همین فرآیندها است که برای راه اندازی گوشی های تلفن همراه اهمیت بسیاری دارد. در گوشی های دست دوم هم خریدار حتما باید انتقال مالکیت را انجام دهد. بهتر است که سریعا هنگام خرید در حضور خریدار انتقال مالکیت انجام شود؛ چرا که هر گونه ضرر احتمالی و زیانی که در آینده امکان رخ داد آن وجود دارد بر عهده خریدار خواهد بود. به یاد داشته باشد که امکان سوء استفاده از شناسه IMEI گوشی وجود دارد، در چنین حالتی معمولا آنتن گوشی خریدار قطع می شود.

در ضمن پیش شرطی هایی برای انتقال مالکیت وجود دارد که از جمله آن ها باید به مالکیت قطعی سیم کارت اشاره کرد. شما باید هنگام خرید یک گوشی آن دستگاه ها را تحت مالکیت سیم کارت خود در آورید، به هر حال ما در ادامه روش هایی مختلف برای این کار را مورد بررسی قرار می دهیم.

افزودن دستگاه به منظور انتقال مالکیت با استفاده کد دستوری

کد دستوری یکی از روش های انتقال مالکیت دستگاه تلفن همراه است. برای این منظور باید فرآیند افزودن دستگاه را انجام دهید. بعد از تکیمل فرآیندهای مربوط به گوشی تلفن همراه شما تحت مالکیت سیم کارتتان در خواهد آمد. به هر حال برای این منظور باید مراحل زیر را موبه مو اجرا نمایید:

  1. اولین قدم شماره گیری کد دستوری *7777# است.
  2. یک صفحه برای شما باز خواهد شد که باید در این صفحه گزینه 4 که افزودن دستگاه است را انتخاب کنید.
  3. در این مرحله شما باید شماره شناسامه IMEI که یک کد 15 رقمی است را وارد نمایید.
  4. بعد از وارد نمودن کد 15 رقمی شناسه دستگاه به شما نشان داده شده و باید آن را تایید کنید.
  5. پس از انجام مراحل بالا فرآیند افزودن دستگاه اتمام می یابد، اگر تمامی فرآیند ها را به موفقیت انجام داده باشید، پیغامی مبنی بر موفقیت شما نشان داده می شود.

افزودن دستگاه به منظور انتقال مالکیت با استفاده کد دستوری copy

نحوه انتقال مالکیت گوشی با استفاده از کد *7777#

پس از افزودن گوشی با استفاده از مراحل فوق شما باید مجددا کد دستوری *7777# را شماره گیری کرده و به ترتیب مراحل زیر را انجام دهید:

  1. بعد از شماره گیری کد مربوطه صفحه ای برای شما باز می شود، در آن صفحه باید گزینه 3 که گزینه مربوط به انتقال مالکیت است را انتخاب کنید.
  2. پس از آن روی گزینه انتخاب IMEI کلیک کنید.
  3. در این مرحله شما باید شماره تلفن همراه مقصد را در کادر مربوطه تایپ نمایید.
  4. در این مرحله شماره سیم کارت تحت مالکیت خردیار و سیم کارتی که می خواهید انتقال دهید به شما نشان داده می شود، در این حالت بعد از بررسی اطلاعات باید گزینه تایید را انتخاب کنید.
  5. پس از تمام مراحل فوق کد فعال سازی گوشی به شماره سیم کارت ارسال می شود. با دریافت این پیامک می توانید مطمئن باشید که انتقال مالکیت با موفقیت انجام شده است.

افزودن دستگاه تلفن همراه به منظور انتقال مالکیت گوشی به کمک سایت

سامانه همتا یکی از سامانه های دولتی برای افزودن دستگاه به منظور انتقال مالکیت است. شما هنگام خرید یک گوشی دست دومی که از قبل روش شده یا گوشی های دو سیم کارته باید آن دستگاه توسط یک اسلات سیم کارت با یک سیم کارت فعال به وب سایت همتا اضافه شود. این کار باید قبل از آنکه طرح ریجستری شروع و پیامک غیر قانونی بودن دریافت گردد، انجام گیرد. برای این  منظور به سایت همتا وارد شده و به ترتیب مراحل زیر را دنبال نمایید:

  1. برای ورود به سامانه دو راه حل وجود دارد، یکی از این راه کارها وارد کردن شماره موبایل و دیگری ثبت نام در وب سایت با کدملی است. در ادامه ما قصد داریم ورود با شماره موبایل را انجام دهیم.
  2. بعد از وارد کردن شماره تلفن در کادر مربوطه رمز عبور موقتی برای شما ارسال می شود، رمزی که برای شما ارسال شده را در کادر وارد و پس از آن دکمه ورود را انتخاب نمایید.
  3. پس از آن باید به بخشی به مدیریت دستگاه ها مرتبط است مراجعه کرده و روی گزینه افزودن دستگاه کلیک کنید.
  4. با مراجعه به بخش گفته شده شما باید کد 15 رقمی مربوط به IMEI را وارد نمایید. این شماره بدون هیچ گونه علامت اضافی باید وارد شود.

لازم به ذکر است که شناسه IMEI هم روی باتری هم روی جعبه موبایل قابل مشاهده است. علاوه بر آن شما می توانید به کمک کد دستوری #06#* هم این شناسه را به دست آورید. در ضمن تعداد شناسه های IMEI به تعداد اسلات های تلفن همراه وابسته است، در صورتی که گوشی دو سیم کارته باشد دو شناسه هم دارد.

  1. اگر گوشی شما دو سیم کارته باشد بعد از وارد نمودن اولین IMEI باید دومی را هم وارد نمایید.
  2. در صورتی فرآیند های فوق را با موفقیت طی کنید، پیغامی مبنی بر آن برای شما ارسال خواهد شد.
  3. پس از انجام این مراحل می توانید به بخش مدیریت دستگاه ها مراجعه کرده و در این قسمت شماره شناسه های IMEI، برند و مدل گوشی خود را مشاهده نمایید.

 افزودن-دستگاه-تلفن-همراه-به-منظور-انتقال-مالکیت-گوشی-به-کمک-سایت

نحوه انتقال مالکیت گوشی تلفن همراه از طریق وب سایت

به منظور انتقال مالکیت یک گوشی باید به وب سایت همتا وارد شوید، آدرس این وب سایت را در بالا ذکر کردیم. به هر حال پس از مراجعه به وب سایت فوق مراحل که در پایین ذکر می کنیم را دنبال کنید.

  1. همانطور که در بالا هم گفتیم، شما برای ورود به سامانه همتا هم می توانید از شماره تلفن یا کد ملی استفاده نمایید. البته به یاد داشته باشید که انتقال مالکیت تنها تحت مالکیت شماره ای که شما با آن به وب سایت وارد شده اید، امکان پذیر است.
  2. اگر شماره خود را در سامانه وارد کنید یک رمز و کد امنیتی موقت برای شما ارسال خواهد شد، که باید بعد از وارد کردن آن روی گزینه ادامه کلیک کنید.
  3. بعد از آنکه به وب سایت وارد شوید، گوشی هایی که تحت مالکیت سیم کارت شما هستند، مشاهده خواهید کرد. شما می توانید گزینه تیک کنار شماره شناسه IMEI مورد نظر خود برای انتقال مالکیت را انتخاب نمایید. پس از آن روی گزینه مربوط به انتقال مالکیت و فروش کلیک کنید.
  4. پس از مراحل فوق باید در بخش مربوط انتقال شماره سیم کارت خریدار، شماره سیم کارت خریدار را وارد کنید.
  5. اطلاعات شما در یک صفحه به شما نشان داده می شود، در صورت صحت آن ها تایید را انتخاب نمایید.
  6. اگر فرآیند های فوق را به درستی انجام دهید، پیغامی مبنی موفقیت فرایند را مشاهده می کنید.
  7. در آخرین مرحله کد فعال سازی ریجستری برای شماره خریدار ارسال می شود. خریدار بعد از وارد کردن سیم کارت در گوشی می توانید آن کد را فعال کنید.

سخن آخر

در پایان لازم می دانیم که بگوییم پس از انتقال مالکیت گوشی، شخص فروشنده نمی تواند در کارتابل خود شناسه گوشی فروخته شده را مشاهده نمی کند. این شناسه بعد از فروش تنها در کارتابل خریدار مشاهده خواهد شد. به هر حال که انتقال مالکیت امری ضروری بوده و باید به محض خرید گوشی تلفن همراه آن را انجام دهید.

ارسال نظر ارزشمندتان

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.